شکایت بازرگانان از بسته‌شدن راه‌های زمینی به‌روی صادرات افغانستان

© Photo / MAIL fbشکایت بازرگانان از بسته‌شدن راه‌های زمینی به‌روی صادرات افغانستان
شکایت بازرگانان از بسته‌شدن راه‌های زمینی به‌روی صادرات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی شیوع ویروس کرونا و بسته شدن راه های زمینی به روی صادرات افغانستان، بازرگان و کشاورزان می گویند که این کار به آنان زیان زده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شماری از بازرگانان توقف صادرات کشور از راه زمین به پاکستان را بسیار نگران کننده می دانند و می گویند که حکومت برای باز نگه داشتن راه های زمینی صادرات هیچ کاری نکرده است.

کروناویروس؛ صادرات محصولات زراعتی کشور متوقف شده است - اسپوتنیک افغانستان
کروناویروس؛ صادرات محصولات زراعتی کشور متوقف شده است

آنان دهلیزهای هوایی را بدیل صادرات زمینی نمی دانند می گویند که این از راه نمی توانند کالاهای با ارزش پایین را به کشور همسایه و فراتر از آن صادر کنند.

نصیب گُل، یکی از این بازرگان گفت: "میوه‌های ما تقریبأ دو ماه می‌شود که بسته‌بندی شده‌اند و اکنون در حال فاسد شدن استند و صدها نفر بی‌کار شده‌اند".

نجابت، حیدری بازرگان دیگر نیز افزود: "پیشنهاد من این است که مشکل را با پاکستان حل کند. هشتاد درصد صادرات ما به پاکستان است".

روند صادرات افغانستان از طریق دهلیز هوایی از سه سال بدینسو آغاز شده است و این برنامه یکی از دست آوردهای وزارت صنعت و تجارت محسوب می شود.

خانجان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: "صادرات میوه و سبزی از راه هوا به‌هیچ‌گونه اقتصادی نیست و نه ما می‌توانیم به اندازۀ کافی مال از این طریق صادر کنیم. روزانه حداقل باید دو تا دونیم هزار تُن سبزی و میوه باید صادر کنیم".

این در حالی است که اکنون در افغانستان فصل برداشت میوه‌ها فرا رسیده است از آن جایی که راه های صادرات به پاکستان بسته استند، کشاورزان و بازرگانان نگران استند که بخش از انبوه از محصولات کشاورزی و باغی شان فاسد شود.

بربنیاد گزارش اتاق تجارت و سرمایه گذاری، تا 85 درصد صادرات کشور سالانه به پاکستان و از راه این کشور به هند انتقال پیدا می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала