سازمان ملل: طالبان ارتباط نزدیک خود با القاعده را حفظ کرده است

© AFP 2023 / Jewel Samad سازمان ملل: طالبان ارتباط نزدیک خود را با القاعده حفظ کرده است
 سازمان ملل: طالبان ارتباط نزدیک خود را با القاعده حفظ کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل متحد در گزارش سالانه‌اش از حفظ روابط میان شبکۀ القاعده و گروه طالبان پرده برداشته می‌گوید این روابط علی الرغم امضای توافقنامه با آمریکا ادامه دارد.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود که روز گذشته (1جون) منتشر شد اعلام کرده که گروه طالبان؛  با وجود تعهدات توافق‌نامه صلح با ایالات متحده  در خصوص قطع روابط با ساختار تروریستی القاعده ( سازمان ممنوع در روسیه) همچنان ارتباط نزدیکی با این جنبش تندرو را حفظ نموده است

در ادامه  این گزارش آمده که طالبان به ایمن الظواهرای رهبر شبکۀ القاعده این اطمینان را داده اند که به روابط دیرینه با این گروه پایبند خواهند ماند.

 کشور های عضو سازمان ملل به گروۀ تحقیقی این سازمان گفته اند که اعضای طالبان با شبکه القاعده در جریان سال های 2019 - 2020 دیدارهای داشته اند و روی طرح‌ریزی عملیات، آموزش‌دهی و فراهم کردن پناهگاه‌های امن برای شبکه القاعده از سوی طالبان در افغانستان گفت‌وگو کرده اند.

سربازگیری القاعده از طالبان - اسپوتنیک افغانستان
سربازگیری القاعده از طالبان

در سندی که به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده است ، آمده است که طالبان با شبکه حقانی در کشور نیز در تماس نزدیک هستند.

نتیجۀ ارزیابی "گروۀ حمایت تحقیقی و نظارت تحریم‌های سازمان ملل" به نقل از این مقام‌ها می‌نویسد که طالبان با ادارۀ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، بازی دو سره کرده اند و در جریان گفت‌وگوهای دوامدار با ایالات متحده، با رهبران ارشد شبکه القاعده مشوره های داشته اند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که طالبان در توافقی که در 29 فبروری با امریکا در دوحه پایتخت قطر امضا کردند، تعهد سپردند که روابط با شبکه القاعده و گروه‌های تروریستی را قطع می‌کنند و به مبارزه با این گروه‌ها ادامه می‌دهند.

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان  اخیرا در مورد رابطه طالبان با گروه‌ القاعده گفته‌است که و براساس توافق‌نامه صلح، طالبان به هیچ صورت میزبان گروه‌های تروریستی نخواهند بود و رابطه‌اش را با القاعده قطع می‌کند. او در عین افزوده‌است که روند صلح افغانستان در «لحظات امیدوارکننده» قرار گرفته است.

او گفته‌است که آمریکا از اجرای تعهد طالبان در توافق‌نامه صلح نظارت دارد و براساس این توافق‌نامه طالبان به هیچ صورت میزبان گروه‌های تروریستی نخواهند بود و رابطه‌اش را با القاعده قطع می‌کند.

خلیلزاد تاکید کرده‌است که آمریکا به مفاد این توافق‌نامه متعهد است و از عمل‌کرد گروه طالبان نیز نظارت می‌کند.

او همچنین گفته‌است که در صورتی که طالبان به تعهداتش عمل نکنند، ایالات متحده نیز تعهدی در برابر این گروه ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала