تولد دوباره "هیولای دریایی" روسیه

© Photo / Alekseyev Central Hydrofoil Design BureauПерспективный тяжелый экраноплан А-050 "Чайка-2"
Перспективный тяжелый  экраноплан А-050 Чайка-2 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه های غربی احیای دوباره "مرغ دریایی روسیه" با نام اکرانوپلان A-050 را "هیولای زمان جنگ سرد نامیدند.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه نگار کالب لارسون در مقاله‌ای برای نشریه National Interest ساخت اکرانوپلان A-050 "مرغدریایی – 2" روسیه را تولد دوباره "هیولای کاسپین" در دوران جنگ سرد نامید.

در این مقاله آمده است: اكرانوپلان ها از اثر روی صفحه نمایش استفاده می كنند، كه هنگام پرواز در ارتفاع بسیار كم اتفاق می افتد و جریان آزاد بین بال هواپیما و سطح است و "کیسه هوا" را تشکیل می دهد.

خاطرنشان می شود که اکرانوپلان ها در دهه 1980-1990 برای نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده اند. نویسنده مقاله پروژه لون را یادآوری نموده است. به گفته این نویسنده، تولید این محصول باعث ایجاد تحریک در جامعه اطلاعاتی آمریکا شد و لقب اکرانوپلان "هیولا کاسپین" را گرفت.

ترس و وحشت آمریکا از هیولای دریایی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
ترس و وحشت آمریکا از "هیولای دریایی" روسیه

لارسون می نویسد: "مرغ دریایی -2" در دفتر طراحی مرکزی نیژنی نووگورود به نام الكسیف ساخته می شود. این اکرانو پلان برای حمل و نقل سریع "مسافر و کالاها در مناطق ساحلی دریایی" از جمله در دماهای پایین طراحی شده است. این روزنامه نگار معتقد است که اکرانو پلان برای روسیه اهمیت به سزایی را دارا است. 

این نویسنده خاطرنشان می کند که قطب شمال به دلیل ذوب شدن یخ ، به مکان مناسب برای رقابت تبدیل خواهد شد. موشک های اکرانو پلان های مجهز با موشک می توانند به عنوان نیروهای واکنش سریع برای گشت زنی در شمال روسیه استفاده شوند.

گفتنی است دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه در سپتامبر 2018 در خصوص ساخت یک اکرانوپلان اظهار نظر کرده بود که ویژگی متمایز آن قابلیت حمل سلاح های موشکی خواهد بود.

شناور اثر سطحی یا (اکرانوپلان) شناور های دریایی هستند که در ارتفاع کم نسبت به سطح آب پرواز می‌کنند.

  اکرانوپلان A-050 نمونه موشک آزمایشی توسعه یافته "هیولای کاسپین" خواهد بود که پایه و اساس حمل "لونا" موشک اکرانوپلان-شوروی است.

اکرانوپلان A-050 می تواند با سرعت حداکثر 480 کیلومتر در ساعت و با برد 4.8 هزار کیلومتری پرواز کرده و قادر به حمل حداقل نه تن بار است. به عنوان سلاح، اکرانوپلان می تواند موشک های مافوق صوت مانند PJ-10 BrahMos هندی-روسی را دریافت کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала