سناتوران مانع بیرون شدن ترامپ از معاهده «آسمان باز» می شوند

© REUTERS / Tom Brenner سناتوران مانع بیرون شدن ترامپ از معاهده «آسمان باز» می شوند
سناتوران مانع بیرون شدن ترامپ از معاهده «آسمان باز» می شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سناتوران امریکایی تصمیم گرفته اند، که به رئیس جمهور امریکا اجازه ندهند تا بدون مشوره با کنگره از معاهده «آسمان باز» بیرون شود.
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا  - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو شرایط بازگشت به توافقنامه آسمان باز را اعلام كرد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ویب سایت مارکی، سناتور ادوارد مارکی و سناتور جیمی پانتا دو تن از اعضای کنگره امریکا تصمیم دارند تا دونالد ترامپ را نگذارند که بدون اجازه کنگره از معاهده «آسمان باز» بیرون شود.

این سیاستمداران می گویند، که لایحه «پیشگیری از اقداماتی را که امنیت را بدون تأیید تضعیف می کند» معرفی کرده اند.

به گفته مارکی، بیرون شدن بی پروای ترامپ از پیمان «آسمان باز» تاثیر ماندگاری در توانایی و پیگیری کارکردهای نظامی روسیه خواهد داشت، که می تواند منافع ایالات متحده امریکا و متحدان آن را تهدید کند.

پانتا، به نوبه خود، بیرون شدن از پیمان «آسمان باز» را کاملاً متناقض با ایالات متحده در حوزه امنیت ملی خواند. به گفته وی، تصمیم مربوط به ترامپ نشان از بی توجهی به اتحادیه ها و توافق های کنترل تسلیحات است.

به تاریخ 21 ماه می گزارش های درباره تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر بیرون شدن از پیمان «آسمان باز» گزارش شده بود. ترامپ گفته بود، که واشنگتن به دلیل رفتار مسکو که پیمان را نقض می کند، چنین گام را بردارد. وزارت امور خارجه امریکا همچنان توضیح داد، که این تصمیم شش ماه پس از روز جمعه 22 می آغاز می شود.

یادآوری می کنیم، که پیمان نامه آسمان‌ باز  بین 34 کشور جهان امضا شده در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای اکتشافی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این پیمان نامه می‌باشد. این پیمان نامه جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و کارکردهای نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است. قرارداد آسمان‌ باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

توافقنامه‌ در 24 مارچ 1992 امضا شد و در نهایت از اول جنوری 2002 این طرح عملیاتی و اجرا شد. در6 اپریل2002، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایالات متحده از معاهده آسمان های باز بیرون شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала