تاکید خلیلزاد بر کاهش خشونت و اجرای سریع تعهدات حکومت

© Photo / ARGتاکید خلیلزاد بر کاهش خشونت و اجرای سریع تعهدات حکومت
تاکید خلیلزاد بر کاهش خشونت و اجرای سریع تعهدات حکومت  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که گفتگوهایی سازنده‌ای با طالبان داشته و به آنان گفته که تمام جوانب باید خشونت را کاهش دهند. او افزوده که در کابل هم با رهبران حکومت در مورد عملی‌ساختن تعهدات سریع دولت در توافق‌نامه صلح به توافق‌ رسیده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد، بامداد امروز (پنجشنبه، 1جوزا) در صفحه توییترش  نگاشته است که در ملاقات با طالبان تاکید کرده‌ که مواد توافق‌نامه صلح قطر باهم پیوسته‌است.

او نوشته‌است: «من سه ملاقات سازنده با ملا برادر و اعضای کمیسیون سیاسی طالبان داشتم. تأکید نمودم که توافقنامه ایالات متحده- طالبان درهم پیوسته است: تعهدات ضد تروریزم، مذاکرات بین‌الافغانی، خروج نیروها و کاهش تدریجی خشونت که منجر به آتش‌بس دائمی شود».

ادامه ماموریت صلح؛ خلیلزاد راهی کابل شد - اسپوتنیک افغانستان
ادامه ماموریت صلح؛ خلیلزاد راهی کابل شد

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در ادامه نوشته‌است که در مورد خشونت نیز با طالبان گفتگو و تاکید کرده‌ که تمام طرف‌های درگیر باید خشونت را کاهش دهند. او افزوده‌است: «در مورد خشونت، من به طالبان گفتم که تمام جوانب باید خشونت را کاهش دهند. هزینه این جنگ را افغان‌های بی‌گناه، بسیار زیاد و از مدت‌ها متحمل شده‌اند».

خلیلزاد در پایان افزوده‌است که طالبان تعهد شان را به توافق‌نامه و تطبیق آن ابراز داشته‌اند.

نماینده ویژه امریکا همچنان در یک پیام جداگانه گفته‌است که در سفرش به کابل با رهبران حکومت بر تطبیق سریع تعهدات در توافق‌نامه صلح و اعلامیه مشترک امریکا- افغانستان به توافق‌ رسیده‌است.

به گفته او بخشی از این تعهدات، رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است.

امریکا و طالبان در ماه حوت سال گذشته خورشیدی، توافق‌نامه صلح امضا کردند. بر اساس این توافق، نیروهای خارجی طی چندماه افغانستان را ترک می‌کنند و طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی حاضر می‌شوند. با آن‌که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان ادامه دارد؛ اما مذاکرات بین‌الافغانی که براساس توافق‌نامه دوحه تاکنون باید آغاز می‌شد، شروع نشده‌است.

طالبان رهایی پنج هزار زندانی‌شان را پیش‌شرط آغاز مذاکرات داخلی قرار داده‌اند.

با این حال، تاکنون حدود یک‌ هزار و 500 زندانی طالبان از زندان‌های دولت رها شده‌اند؛ اما حکومت افغانستان هفتۀ گذشته، پس از افزایش خشونت‌ها روند رهایی زندانیان را متوقف کرد.

همچنین افزایش خشونت باعث شد تا اشرف‌غنی؛ رییس‌ جمهوری به نیروهای دولتی دستور دهد که از حالت دفاع فعال به حالت تهاجمی در برابر طالبان و گروه‌های هراس‌افگن تغییر عملکرد دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала