دلیل آسیب پذیری مردان در برابر کرونا ویروس مشخص شد

© AFP 2023 / Federico ParraМужчина и его собака в защитных масках в Каракасе, Венесуэла
Мужчина и его собака в защитных масках в Каракасе, Венесуэла - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آمار مرگ و میر و عفونت ناشی از کوویدنزده نشان می‌دهد كه مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به گزارش اسپوتنیک،یک پژوهش تازه که از سوی چند نهاد علمی اروپایی صورت گرفته نشان می‌دهد که خون مردان در مقایسه با خون زنان داران آنزیم‌های بیشتری آنژیوتانسین را دارا است و همین تفاوت ظاهرا باعث می‌شود تا سلول‌های خون در مردان بیشتر در برابر بیماری ویروس کرونا آسیب‌پذیر باشند.

آنزیم یک نوع «کاتالیست» (catalyst) بیولوژیکی است که سرعت واکنش شیمیایی را در موجود زنده تنظیم می‌کند. اکثر آنزیم‌ها پروتئین‌ها هستند؛ اگرچه برخی نوکلئیک اسیدها به نام ریبوزوم‌ها هم قادر به انجام فعالیت کاتالیز محسوب می‌گردند.

کشف روش ساده برای کاهش مرگ و میر های ناشی از  کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
کشف روش ساده برای کاهش مرگ و میر های ناشی از کرونا

این پژوهش تازه که در مجله «قلب اروپا» منتشر شده‌است،  نشان می‌دهد که داروهای دیگر به نام مهارکننده‌های ACE یا مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) منجر به غلظت بالاتر ACE2 نمی‌شوند و بنابر این خطر COVID-19 برای افرادی‌که از آن‌ها استفاده می‌کنند زیاد نیست.

مهارکننده‌های ACE و ARB به طور گسترده برای بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، دیابت یا بیماری کلیوی تجویز می‌شود. ارزش فروش این داروها در جهان به میلیاردها دالر می‌رسد.

آمار جمع آوری شده نشان می‌دهد که واگیر COVID-19 در جهان تاکنون بیشتر از چهار میلیون انسان را متاثر ساخته‌است و بیشتر از 277 هزارتن در سراسر جهان جان‌های شان را از اثر این بیماری از دست داده‌اند.

آمار مرگ و میر و عفونت ناشی از COVID-19 نشان می‌دهد كه مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

در این پژوهش گروه وورز، غلظت (ACE2) در نمونه خون هزاران مرد و زن مورد ارزیابی و تحقیق قرار داده‌است که از این میان 3500 تن به بیماری‌های مختلف از جمله نارسایی قلبی دچار بوده‌اند.

ایزیا سما، استاد در دانشگاه میدیکل سنتر در هالند که در کنار وورز این تحقیق را پیش برده‌است در این باره گفت:«زمانی که دریافتیم یکی از قوی‌ترین «بایومیکرها) و (ACE2 ها) در مردان نسبت به زنان بیشتر یافت می‌شود، آنگاه متوجه شدیم که چرا مردان در مقایسه به زنان بیشتر از بیماری COVID-19  می‌میرند.»

آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین، یک آنزیم فلزی حاوی روی"مس" است که بر سطح لایه درون‌رگی و سایر سلول‌ها یافت می‌شود. این پروتئین یک دومِـین M2 پپتیداز در ریشهٔ آمینی؛ و یک دومِـین کالکترین انتقال‌دهنده اسید آمینه کلیوی در ریشهٔ کربوکسیل خود دارد.

آنزیم ACE2 یک پروتئین تک-گذر غشاییِ نوع 1 است و دومِـین فعال آن در سطح سلول‌های ریه و سایر بافت‌ها آشکار است.

تحقیق وورز و سما همچنان نشان می‌دهد که (ACE2 ها) در کنار جگر، در قلب، ریه، گرده‌ها و رگ‌های خونی نیز یافت می‌شوند.

دانشمندان گفته‌اند كه موجودیت آن در بیضه‌ها تا حدودی می‌تواند غلظت بالاتر ACE2 در مردان را توضیح دهد و اینكه چرا مردان نسبت به COVID-19 آسیب پذیرتر استند.

آنزیم‌ها برای حفظ حیات ضروری هستند؛ زیرا اکثر واکنش‌های شیمیایی در سلول‌های بیولوژیکی مانند هضم غذا، خیلی آرام اتفاق می‌افتند یا منجر به محصولات مختلفی بدون فعالیت آنزیم‌ها می‌گردند. اکثر بیماری‌های ارثی نتیجه یک جهش ژنتیکی، تولید بیش از حد یا کمبود یک آنزیم حساس هستند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала