نظامیان امریکایی همراه با سامانه "پاتریوت" عربستان را ترک می کنند

© AFP 2023 / Fayez Nureldineنظامیان امریکایی همراه با سامانه "پاتریوت" عربستان را ترک می کنند
نظامیان امریکایی همراه با سامانه پاتریوت عربستان را ترک می کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا قصد دارد که سامانه دفاع هوایی " پاتریوت" و نظامیان اش را از عربستان خارج کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، نیروهای امریکایی در حال خارج کردن سامانه‌های دفاع هوایی "پاتریوت" از عربستان هستند.

بر طبق گزارش منابع امریکایی، امریکا کاهش سایر امکانات و کاستن از حضور نظامی خود در عربستان را نیز مورد بررسی قرار داده است. در کنار چهار سامانه پاتریوت، همچنین ده‌ها پرسنل نظامی امریکا که بعد از حمله به تأسیسات نفت سعودی در عربستان مستقر شدند، از این کشور خارج می‌شوند.

واکنش دولت عراق: نصب سامانه دفاعی پاتریوت تجاوز بر حاکمیت است - اسپوتنیک افغانستان
دولت عراق: نصب سامانه دفاعی "پاتریوت" تجاوز بر حاکمیت است

در حال حاضر دو اسکادران جنگنده امریکا منطقه را ترک کرده‌اند و قرار است تا کاهش حضور نیروی دریایی امریکا در خلیج فارس هم بررسی شود. دولت امریکا کاهش حضور نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس در آینده نزدیک را نیز در دست بررسی دارد و پیش از این نیز دو اسکادران از هواپیماهای جنگنده امریکایی منطقه را ترک کرده‌اند.نامزد خاشقجی: جلوی فروش نیوکاسل به عربستان را بگیرید
بر اساس گزارش نشریه نامبرده، دولت امریکا در یک سال اخیر به دلیل آنچه مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران می‌خواند، حضور نظامی خود در منطقه را تقویت کرده بود، اما اکنون برخی مقامات امریکایی معتقدند که ایران در حال حاضر تهدید فوری برای منافع راهبردی امریکا در منطقه ایجاد نمی‌کند. مقامات سعودی درباره اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر خروج تعدادی از سامانه‌های پاتریوت و دهها نظامی امریکایی از عربستان اظهار نظر نکرده‌اند.

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала