امریکا قطعات مارشال حفتر را جهت حمله بر طرابلس آموزش میدهد

© AP Photo / Mohammed El-Sheikhy, Fileامریکا قطعات مارشال حفتر را جهت حمله بر طرابلس آموزش میدهد
امریکا قطعات مارشال حفتر را جهت حمله بر طرابلس آموزش میدهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در روزهای اخیر، با تجدید درگیری ها و افزایش تنش ها در لیبیا، موضوع لیبیا دوباره در اجندای ترکیه و جهان قرار گرفته است. در حالی که نیروهای مسلح ترکیه حمایت خود را از حکومت وفاق ملی افزایش می دهد، منابع نظامی در منطقه، در زمینه این فعالیت ها، توجه را به حضور امریکا در لیبیا جلب می کنند.

میخمیت پرینچیک (Mehmet Perinçek) در مقاله منتشره در نشریه Aydınlık (ترکیه) می نویسد، به این ترتیب، منابع به همکاری نزدیک نمایندگان ایالات متحده با اردوی ملی لیبیا، به رهبری خلیفه حفتر اشاره میکنند. این تماس ها به بهانه ضرورت مبارزه با سازمان های تروریستی بین المللی تحقق می یابد که در شمال افریقا فعالیت می کنند.

حمله راکتی بی‌ پیشینه ای نیروهای «حفتر» به پایتخت لیبیا - اسپوتنیک افغانستان
حمله راکتی بی‌ پیشینه ای نیروهای «حفتر» به پایتخت لیبیا

دفتر مرکزی عملیات ایالات متحده در پایگاه هوایی بنین

براساس اطلاعات به دست آمده از منابع محلی، در مناطقی تحت کنترول خلیفه حفتر، بیش از 50 نفر از جمله سرویس های ویژه و نیروهای ویژه ایالات متحده وجود دارند.

در پایگاه هوایی بنین در بنغازی مقر عملیاتی نیروهای مسلح ایالات متحده قرار دارد. تعداد کارمندان دائمی در پایگاه هشت نفر است. این کارمندان با اردوی ملی لیبیا، لوی سارنوالی و مقامات امنیتی و اطلاعاتی در تماس هستند. وظایف آنها شامل جمع آوری و پروسس اطلاعات و همچنین تجزیه و تحلیل این روند در راستای منافع قوماندانی افریقایی نیروهای مسلح ایالات متحده است.

امریکایی ها حریم هوایی لیبیا را کنترل می کنند

مرکز کنترل ترافیک هوایی در پایگاه هوایی بنین تحت کنترول امریکایی ها است. این مرکز اجازه ورود به حریم هوایی لیبیا را صادر می کند و حرکت همه طیارات بشمول طیارات حمل و نقل نظامی امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی را هماهنگ می کند. شش کنترول کننده ترافیک هوایی امریکایی در این مرکز مشغول کار هستند.

گروه عملیاتی سیا در پایگاه هوایی بنین به تعداد چهار افسر اطلاعاتی، دو نفر رادیست، هشت نفر نیروی ویژه امریکایی مستقر شده اند. مقامات اطلاعاتی امریكا در سراسر منطقه تحت كنترول اردوی ملی لیبیا فعالیت میکنند. وظایف آنها اول تر از همه شامل، جستجو و استخدام اجنتان در همکاری با اداره نظامی محلی جهت یافتن و گرفتاری قوماندانان جبهه گروههای مختلف، در درجه اول سازمان های تروریستی بین المللی است.

عملیات مشترک با پسر حفتر

در صورت لزوم، عملیات با رهبری امریکایی ها با مشارکت کندک 106 و غند 155 اردوی ملی لیبیا انجام می شود. کندک 106 را خالد حفتر پسر خلیفه حفتر رهبری می کند. و غند 155 در میان قطعات اردوی ملی لیبیا از بالاترین قابلیت جنگی برخوردار است. در عملیات نظامی، طیارات بی پیلوت مستقر در پایگاههای نظامی امریكا در Sigonella (سیسیل، ایتالیا) و ماداما (نایجیریا) نیز بطور فعال استفاده می شوند.

 حمله مؤفقانه قوای خلیفه حفتر در لیبیا - اسپوتنیک افغانستان
حمله مؤفقانه قوای خلیفه حفتر در لیبیا

امریکایی ها در اردوگاه آموزشی

منابع محلی می گویند که در شرق بنغازی، امریکایی ها اردوگاه آموزشی «کاهیشین» را ایجاد کرده اند که در آن نیروهای ویژه و قطعات ضد تروریستی اردوی ملی لیبیا را آموزش می دهند. گفته میشود که این قطعات هنگام حمله به طرابلس مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 25 سرباز امریكایی در این اردوگاه حضور دارند: چهار افسر اطلاعات نظامی (DIA) ، شش مترجم و مربی (15 نظامی از غند 75 رنجرز نیروهای مسلح امریكا).

آموزش پرسونل اردوی ملی لیبیا در عرصه تیراندازی و آموزش تاکتیکی در چارچوب دوره های سه هفته ای انجام می شود. به مربیان امریکایی رفتن به خارج از اردوگاه کاملاً ممنوع است.

واحدهای نظامی ایالات متحده واقع در شرق لیبیا مستقلانه فعالیت می کنند. برای تجهیز آنها از طریق پایگاه هوایی بنین در طیارات C-130 و C-17 حمل و نقل نیروی هوایی ایالات متحده سلاح ها، تجهیزات نظامی و ویژه، مواد غذایی، لباس و مواد آموزشی هفته ای یک یا دو بار انتقال داده می شود.

تلاشی برای تضعیف روابط انقره و مسکو

این منابع تأکید می کنند که همکاری نزدیک بین اردوی ملی لیبیا و امریکا مستقیماً حکومت وفاق ملی و حمایت ترکیه از آن را هدف قرار میدهد. علاوه بر این، منابع به این نکته توجه مبذول داشته که امریکایی ها با استفاده از منازعه لیبیا جهت برانگیختن رویارویی جدید بین انقره و مسکو سعی می میناید، تا روابط بین دو کشور را تضعیف کنند.

در منازعه لیبیا ترکیه از حکومت توافق ملی لیبیا به رهبری السراج و امارات متحده عربی و عربستان سعودی از اردوی ملی لیبیا به رهبری مارشال حفتر حمایت میکنند. از همینرو جای تعجب نیست که امریکا کاملاً از حفتر پیشتیبانی می کند.

یک پهپاد اماراتی در لیبیا سرنگون شد  - اسپوتنیک افغانستان
یک پهپاد اماراتی در لیبیا سرنگون شد

موضعگیری روسیه

آنچه که به روسیه مربوط میگردد، پس روسیه از همان ابتدا در مورد مساله لیبیا موضعگیری بی طرفانه اتخاذ کرده بود و از روند گفتگو حمایت می کرد. پسر قذافی که مورد پسند مسکو بود و به مثابه شخص ثالث عمل میکرد، هیچ شانسی برای موفقیت نداشت. تا حدود زیادی به این دلیل که حفتر دامنه تسلط خود را گسترش داده و ظاهراً مانند بازیکنی است که قادر به پیروزی در جنگ داخلی است، و از هیمینرو روسیه به او اتکا نموده است. مسکو می خواست در کنار برنده باشد و از این طریق نفوذ خود را در لیبیا جدید افزایش دهد.

به این ترتیب، کلید موفقیت در مدیترانه شرقی و لیبیا تعهد محکم به دکترین « زادگاه جهانی» و توسعه تعداد متحدین، بشمول روسیه می باشد. در پهلوی این، تماس با سوریه و مصر در این جهت نیز باید از اولویت های ترکیه باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала