پیش بینی بزرگترین بحران اقتصادی در خاورمیانه

© Fotolia / Zerophoto پیش بینی بزرگترین بحران اقتصادی در خاورمیانه
 پیش بینی بزرگترین بحران اقتصادی در خاورمیانه   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صندوق بین المللی پول به دلیل بیماری همه گیر کروناویروس، سال 2020 را برای کشورهای خاورمیانه همراه با بزرگترین بحران اقتصادی پیش بینی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری رویترز به نقل از صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که بیماری همه گیر ویروس کرونا ضربه شدیدتری نسبت به زمان بحران جهانی اقتصاد در سال 2008 و بحران نفتی سال 2015، به اقتصاد کشورهای خاورمیانه وارد خواهد نمود.

منصرف شدن دولت ترامپ از اتحاد نفتی با عربستان سعودی  - اسپوتنیک افغانستان
منصرف شدن دولت ترامپ از اتحاد نفتی با عربستان سعودی

بنا به اعلام صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی دولت‌های این منطقه در سال 2020، 2,8 درصد کاهش یافته است در حالی که اقتصاد جهانی با کاهش سه درصدی روبرو خواهد بود و این به معنای بزرگترین افت از زمان رکود بزرگ در دهه 1930 است.

بحران در خاورمیانه سخت تر خواهد بود، زیرا اقتصاد این کشورها عمدتا مبتنی بر صادرات نفتی است که از کاهش شدید قیمت این ماده اولیه به دلیل کاهش تقاضا و تلاش کشورهای بزرگ صادر کننده برای افزایش سهم خود در بازار جهانی، رنج می‌برد.

کارشناسان صندوق بین المللی پول معتقدند که در سال 2020 تولید ناخالص داخلی کشورهای صادر کننده نفت 4.2 درصد کاهش می یابد. این در حالی است که در اکتبر سال گذشته، صندوق بین المللی پول رشد 2.1 درصد را برای این کشورها پیش بینی کرده بود. عربستان سعودی که پیش بینی میشد امسال اقتصاد آن 2.2 درصد رشد داشته باشد، 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست می‌دهد و ایران که سخت تر از سایر کشورهای منطقه از ویروس کرونا صدمه دیده است، 6 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала