سازمان جهانی صحت فهرست واکسین‌های احتمالی کرونا را نشر کرد

© REUTERS / Agencja Gazeta / Lukasz Cynalewskiسازمان جهانی صحت فهرست واکسین‌های احتمالی کرونا را نشر کرد
سازمان جهانی صحت فهرست واکسین‌های احتمالی کرونا را نشر کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان جهانی صحت می‌گوید که حداقل 70 واکسین احتمالی برای ویروس کرونا در جهان تولید می‌شوند که سه واکسین از آنها در حال حاضر تحت آزمایش‌های بالینی قرار دارند.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان جهانی صحت می‌گوید که 70 واکین برای کووید- 19 در جهان در حال ساخت است و سه مورد آن در حال حاضر تحت آزمایش‌های بالینی قرار دارند.

این سازمان جهانی می‌گوید که آخرین مورد آن مربوط به یک شرکت چینایی در هنگ ‌کنگ است. مقامات این سازمان از قول دانشمندان زیست‌فناوری چینایی گفته‌اند که روند ساخت این واکسین هم اکنون به فاز دوم رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی: اوج شیوع کرونا هنوز در راه است - اسپوتنیک افغانستان
سازمان بهداشت جهانی: اوج شیوع کرونا هنوز در راه است

دو واکسین دیگر نیز که به طور جداگانه دست پژوهشگران دو شرکت دارویی آمریکایی ساخته می‌شود، اینک به مرحله تست انسانی رسیده است.

سازمان های مختلفی در توسعه واکسین‌ها برای ویروس کرونا شرکت می‌کنند، از داروسازی های بزرگ تا شرکت‌های کوچک زیست فناوری. با این حال، مسئله فقط تکمیل سریع توسعه نیست. با توجه به میزان شیوع این بیماری، لازم است پس از تایید واکسین، به سرعت تولید آن در مقایس بزرگ صنعتی انجام شود و تنها این کار به شرکت‌های بزرگ دارویی با ظریف تولید عظیم امکان پذیر است. واکسین‌های بالینی در حال حاضر به دسترس تولید کنندگان معتبر مانند شرکت‌ (Pfizer Inc)، (Johnson & Johnson) و (Sanofi) قرار دارند.

سازمان جهانی صحت اقرار می‌کند که سرعت پیشرفت واکسین برای کووید- 19 بی‌سابقه است و معمولاً یک فرآیند گران، پیچیده و طولانی است و نیاز به صدها میلیون دالر سرمایه‌گذاری و آزمایش چندین ساله برای تایید امنیت و واکسین بودن آن دارد.

معمولاً 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا واکسین‌های جدید به بازار عرضه شود، اکنون شرکت‌ها در نظر دارند این دوره را به یک و نیم سال کاهش دهند. این کار شرکت‌ها در شرایطی است که هیچ درمانی برای ویروس کرونا وجود ندارد که قبلاً جان تقریباً 120 هزار نفر در سراسر جهان را گرفته است.

اگرچه بیماری همه‌گیر فعلی سومین شیوع بیماری کرونا ویروس در قرن بیست و یکم است (اولین مورد نشانگان تنفسی حاد یا سارس و  دومین مورد کروناویروس مرس بود)، اما هنوز واکسین‌های تایید شده‌ای وجود ندارد. از آنجا که بعید نیست پاتوژن عفونی فقط با کمک اقدامات مهار کننده سرکوب شود، همه امیدها به یک داروی جدید است.

همانطور که تاریخچه مبارزه با اچ‌آی‌وی نشان داده است که هیچ تضمینی برای ایجاد واکسین به هیچ وجه وجود ندارد. بنابراین، محققان در جهات مختلف کار می‌کنند، اما هنوز مشخص نیست که کدام واکسین برای درمان کووید- 19 کار خواهد کرد.

طبق گزارش‌ها شمار مبتلایان به کووید- 19 در سراسر جهان از دو میلیون نفر گذشته است و تعداد جان‌باختگان نیز به بیش از 126 هزار نفر افزایش یافته است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسمبر 2019 در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون دولتی صحت در چین در 30 دسمبر 2019 به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала