شیوع کرونا در افغانستان؛ کمک‌های دولت و سازمان‌های جهانی به نیازمندان

© Photo / ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان ولایت کابلکمک برای فامیل‌های بی‌بضاعت در شرایط شیوع کرونا ویروس در افغانستان
کمک برای فامیل‌های بی‌بضاعت در شرایط شیوع کرونا ویروس در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با شیوع نوع جدید کرونا ویروس در افغانستان و وضع محدودیت‌ها در کشور، قشر فقیر و بخصوص مهاجرین و بیجاشدگان که آسیب‌پذیر ترین افراد جامعه اند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

علاوه بر خطر ابتلا به نوع جدید کرونا ویروس، قشر فقیر جامعه را خطر گرسنگی و عدم دسترسی به امکانات اولیه زندگی نیز بیشتر از پیش تهدید می‌کند.

اخیرا کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با نشر یک اعلامیه مبنی بر شیوع کرونا ویروس در جهان، اخطار داده است که مبارزه با در ممالک متاثر از منازعه تقریبا ناممکن است مگر اینکه فعالیت‌های کشورها و سازمان‌های بشری جهت مبارزه با آن هماهنگ شوند. قبل از آنکه این ویروس در ساحات متاثر از منازعه جای پای بیابد، پلان‌ها جهت جلوگیری و مبارزه با ویروس مذکور باید هر چه زودتر روی دست گرفته شوند.

کرونا در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
هشدار اتحادیه اروپا از عواقب فاجعه‌بار ویروس کرونا در افغانستان

مسوولین صلیب سرخ خاطر نشان ساخته اند که آی سی آر سی در مورد زندانیان و مردمی که در کمپ‌های بیجاشدگان زندگی می‌کنند نگرانی دارد. این کمیته گفته است: سیستم های صحی در ساحات متاثر از منازعه مانند سوریه، یمن، سودان جنوبی، شمال شرق نایجیریا و افغانستان آمادگی لازم برای مدیریت هزاران مورد کوود ۱۹ را ندارند مگر اینکه از آنها حمایت لازم صورت گیرد.

رویا موسوی، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک گفت: "آی سی آر سی در مورد کوود ۱۹ مخصوصا در کشور های متاثر از منازعه نگران است. در افغانستان، آی سی آر سی با بخش آمادگی و مبارزه به کوود ۱۹ وزارت صحت عامه همکاری میکند که متشکل از چند سازمان بین المللی، جمعیت هلال احمر افغانی و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است تا در جریان بحران پاسخگویی به آنرا هماهنگ سازند .در این عرصه، آی سی آر سی فعالیت های خود را به گونه عیار نموده است که به واقعیت های بحران فعلی پاسخگو باشند و در عین حال به نیازمندی های افرادی رسیدگی شود که در اثر منازعه مسلحانه متاثر شده اند".

به گفته وی، آی سی آر سی با خدمات صحی در محلات توقیف کمک میکند، در مناطق جنوبی کشور در شفاخانه حوزوی، با کمک کنندگان اولیه و رانندگان تکسی در قسمت بلند بردن آگاهی آنها در مورد تدابیر پیش گیرنده در جریان تداوی و انتقال مجروحین کار میکند.

همچنان آی سی آر سی با مقامات زندان ها و وزارت صحت عامه در چهار زندان کشور یعنی پلچرخی، محبس ولایتی هرات، محبس ولایتی سرپوزه کندهار و محبس پروان در بگرام که در آنها هزاران تن زندانی نگهداری میشوند کار می‌کند.

اتحادیه اروپا برای مبارزه با کرونا 117 میلیون یورو به افغانستان اختصاص داد - اسپوتنیک افغانستان
اتحادیه اروپا برای مبارزه با کرونا 117 میلیون یورو به افغانستان اختصاص داد

همچنان احمد جواد شهزاد، رئيس امور مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت کابل در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک، کمک‌هایی که در حال توزیع به خانواده‌های بی‌بضاعت و بیجاشدگان می‌باشند چنین شرح داد:

١- توزیع ده هزار تُن گندم به هر فامیل ۵۰ کیلو از طرف دولت؛
٢-شش صد تُن دال به هر فامیل سه کیلو از طرف دولت؛
٣- توزیع پول نقد به ۳۶۰۰۰ فامیل به هر فامیل مبلغ ٣ هزار افغانی از طرف WFP؛
۴- توزیع مواد بهداشتی به ۴ هزار فامیل از طرف  NRC؛
۵- توزیع پول نقد به ١٠ هزار فامیل بیجاشدگان داخلی و عودت کنندگان به هر فامیل مبلغ ۶ هزار افغانی از طرف دولت (وزارت مهاجرین) ؛
٦- توزیع مواد غذایی به ١ هزار فامیل از طرف موسسه Islamic relief ؛
٧- توزیع مواد غذایی به ٣٠٠ فامیل بیجاشدگان داخلی از طرف هلال احمر قطری؛
٨- اختصاص ۵۰۰ ملیون افغانی بخاطر توزیع کمک و رسیدگی به وضعیت کابل در حالت قرنطین از طرف دولت به ولایت کابل؛

سازمان جهانی صحت به تاریخ ۱۱ مارچ سال جاری شیوع کرونا ویروس را یک بیماری همه‌گیر جهانی اعلام کرد.

براساس آخرین آمار تا کنون در افغانستان ۶۰۷ مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده است.

این در حالی است که شمار قربانیان بیماری کرونا ویروس در جهان به بیش از ۱۰۸هزار تن رسیده ‌است و یک میلیون و ۷۷۸ تن دیگر به این یروس، آلوده شده‌ اند.

این ویروس در بیش از دوصد کشور جهان شیوع پیدا کرده‌ است.

بیش از ۴۰۰ هزار بیمار هم بهبود یافته ‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала