تماس‌های تیلیفونی جداگانه ظریف با غنی و عبدالله

© ARG - ارگ @ARG1880 - FBتماس‌های تیلیفونی جداگانه ظریف با غنی و عبدالله
تماس‌های تیلیفونی جداگانه ظریف با غنی و عبدالله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) در تماس‌های تیلیفونی جداگانه با رئیس جمهور افغانستان و رئیس جمهور همه شمول افغانستان گفت و گو و تبادل دیدگاه کردند.
گفت و گوی تیلیفونی عبدالله و ظریف  - اسپوتنیک افغانستان
گفت و گوی تیلیفونی عبدالله و ظریف

به گزارش اسپوتنیک، داکتر عبدالله عبدالله در فیسبوکش نوشت: امروز با جناب محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تییلفونی صحبت کردیم. در این تماس درباره ا‌ی همکاری‌های مشترک دو کشور و منطقه‌ای در مبارزه با گسترش ویروس کرونا، راه‌های موثر جلوگیری و تبادل تجربه‌های مشترک بحث کردیم.

او درادامه نوشته است: آقای ظریف از همکاری لازم جمهوری اسلامی ایران با مهاجرانی که به کرونا مبتلا شده‌اند اطمینان داد.

به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان از همکاری جمهوری اسلامی ایران در این راستا تشکر و قدردانی کردیم.

در این تماس همچنان در باره‌ی تلاش‌های صلح و تحولات سیاسی افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

آقای ظریف حمایت کشورش را از تلاش‌های صلح به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها ابراز داشت.

غنی در دیدار با ظریف: ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت های منطقوی گردد - اسپوتنیک افغانستان
غنی در دیدار با ظریف: ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت های منطقوی گردد

همچنان ارگ ریاست جمهوری افغانستان نوشته است، که رئیس جهمور غنی با وزیرخارجه ایران صحبت تیلیفونی نمود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، ظهر امروز با داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صحبت تیلیفونی کرد.در این تماس تیلیفونی، هردوجانب در پیوند به همکاری های دوجانبه و منطقوی در خصوص مبارزه با ویروس کرونا و چگونگی برگشت مهاجران افغانستان از ایران، بحث تفصیلی انجام دادند.

داکتر محمد جواد ظریف، به رئیس جمهورغنی اطمنیان داد، که کشورش برای آنعده از مهاجران افغانستان که در جمهوری اسلامی ایران به سر می برند و به ویروس کرونا مبتلا گردیده اند، خدمات صحی رایگان ارائه می کند.

همچنان، طی این تماس تیلیفونی در پیوند به اوضاع سیاسی منطقه و افغانستان بحث و تبادل نظر دوستانه صورت گرفت.

در همین حال، وزارت امور خارجه ایران درباره ای گفت و گوی تیلیفونی محمد جواد ظریف با محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله چنین نوشته است:  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) در  تماس‌های تیلیفونی جداگانه با محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، گفتگو و تبادل نظر کرد.

در این تماس‌های تیلیفونی، طرفین ضمن تبادل تبریکات سال نو، در خصوص موضوعات مورد علاقه در روابط دوجانبه و همچنین آخرین وضعیت سیاسی افغانستان و اختلافات ایجاد شده بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آن کشور، مذاکرات صلح و گفتگوهای بین الافغانی و همکاری‌های دوجانبه برای مبارزه با بیماری کرونا گفتگو کردند.

در این تماس تیلیفونی، وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر بر محوریت ساختارهای سیاسی مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان در روند صلح و آشتی ملی آن کشور تاکید و حمایت جمهوری اسلامی ایران را از روند صلح با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی افغانستان در چارچوب قانون اساسی آن کشور اعلام کرد.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله نیز در این گفتگوی تیلیفونی، متقابلا ضمن تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، از اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل مشکلات سیاسی افغانستان استقبال کردند.

پیش از این، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با رسانه‌ها که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد٬ درباره اوضاع افغانستان و موضع ایران درباره تحولات اخیر در این کشور عنوان کرد: ما همسایگانی هستیم که لاجرم باید در کنار هم زندگی کنیم و افغانستان باثبات و قوی از آرزوهای ماست و ما از وضعیت پیش آمده و اختلافات سیاسی در این کشور نگران هستیم و خواستار حفظ وحدت ملی و یکپارچگی در افغانستان هستیم.

وی بیان کرد: با این رویکرد سعی کردیم رایزنی‌هایی را با همه طرف‌ها در افغانستان هم با آقای غنی و هم با آقای عبدالله و سایر گروه‌های تاثیرگذار داشته باشیم و از همه ظرفیت‌های خود برای این موضوع استفاده کرده و خواهیم کرد و به تلاش‌های خود برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان و خروج از این وضعیت ادامه خواهیم داد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین هفتم ماه حمیل در حمایت از ایده «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در اجرایی شدن آتش بس سراسری در افغانستان بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مشارکت در طرح‌های سیاسی که به ابتکار سازمان ملل متحد برای حل مسائل افغانستان پس از اجرایی شدن آتش بس سراسری پیشنهاد خواهد شد، اعلام می‌دارد.

یادآوری می کنیم، که وزارت خارجه ایران سوم ماه حمل نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه با نگرانی تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم، از رهبران سیاسی این کشور و کشورهای منطقه دعوت کرد برای حل اختلافات پیش آمده در افغانستان تلاش کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала