غنی در دیدار با ظریف: ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت های منطقوی گردد

© Photo / ارگغنی در دیدار با ظریف: ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت های منطقوی گردد
غنی در دیدار با ظریف: ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت های منطقوی گردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه جنگ افغانستان، جنگ داخلی نیست، تصریح کرد که ما اقدامات بسیار جدی را علیه تروریزم از جمله داعش انجام داده ایم و اجازه نمی دهیم که تروریستان از خاک ما علیه کشورهای دیگر استفاده نمایند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، محمد اشراف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس یک هیات عالی رتبه آن کشور به کابل آمده بود، دیدار کرد.

در این دیدار هر دو جانب در مورد گسترش بیشتر مناسبات و همکاری ها میان دو کشور، بحث و تبادل نظر نمودند.

رئیس جمهور با ذکر اینکه که باید تهداب روابطی را میان دو کشور گذاشته شود که دورنمای آن در کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت، واضح باشد، گفت که ما آمادۀ همکاری مشترک در بخش های اقتصادی، ترانزیتی و مبارزه با مواد مخدر و همچنان مسایل مرزی با یک نقشه واضح با ایران هستیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که افغانستان و ایران روابط دیرینه و حسنه داشته اند و در آینده نیز این روابط تقویت مزید خواهد یافت. وی تاکید کرد که روابط افغانستان با ایران در ثبات منطقه کمک می کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای افغانستان، ثبات و امنیت مرزهایش اهمیت خاصی دارد، خواستار همکاری ایران در این عرصه گردید.

رئیس جمهور کشور گفت که ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت های منطقوی گردد. وی با تاکید بر اینکه جنگ افغانستان، جنگ داخلی نیست، تصریح کرد که ما اقدامات بسیار جدی را علیه تروریزم از جمله داعش انجام داده ایم و اجازه نمی دهیم که تروریستان از خاک ما علیه کشورهای دیگر استفاده نمایند.

رئیس جمهور غنی، گفت که گروه های تروریستی، دشمنان مشترک ما است و افغانستان هیچ زمانی تروریستان را در آغوش نمی گیرد و بحیث وسیله استفاده نمی کند.

محمد اشرف غنی گفت که ما همکاری های خود را با جمهوری اسلامی ایران در چند محور مشخص، مانند: بندرچابهار، استفاده از خط آهن و توسعه نقاط سرحدی، گسترش می دهیم.

رئیس جمهور از جانب ایران خواست که به منظور جلوگیری از قاچاق بخاطر مهاجرت های اقتصادی، اجازه نامه های قانونی برای کارگران افغان، اعطا نماید.

رئیس جمهور غنی با اشاره به همکاری های منطقوی گفت که ما در بخش همکاری های منطقوی، تلاش داریم تا ایران از طریق افغانستان با چین و ازبکستان وصل شود و می توانیم مذاکرات چند جانبه را در زمینه داشته باشیم.

در مقابل داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشکری از استقبال هیات همراه اش، بخاطر حادثه تروریستی در قول اردوی ۲۰۹ شاهین به رئیس جمهور و مردم افغانستان ابراز تسلیت و غم شریکی نموده تاکید کرد که حرکت های تروریستی و خشونت طلبی، خطری است که منطقه را تهدید می کند.

وی با اشاره براینکه گروه های تروریستی برای هر دو کشور یک خطر است، گفت که ما همیشه در کنار مردم افغانستان بوده ایم و در آینده نیز خواهیم بود و از حکومت وحدت ملی حمایت می کنیم.

داکتر ظریف از روند گفتگوهای صلح به محوریت افغانستان استقبال کرده گفت که ما متعهد به روابط درازمدت و راهبردی با افغانستان هستیم.

وزیر خارجه ایران افزود که ما برای همکاری پایدار آمادگی داریم و نماینده های خود را برای کمیته های کاری معرفی کنیم تا کمیته ها، کار خود را بزودی آغاز کنند.

داکتر جواد ظریف گفت که ما بدون حضور افغانستان در هیچ نشستی شرکت نکرده ایم، اما باور داریم که آینده افغانستان را مردم و دولت آن رقم می زنند.

وزیر خارجه ایران آمادگی کشورش را برای همکاری با افغانستان ابراز کرد و گفت که امنیت افغانستان برای امنیت ایران مهم است. وی تاکید نمود که ما در تمام مناسبات، بر محوریت دولت افغانستان همکاری می کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала