زندانیان طالب بی قید و شرط آزاد نخواهند شد

© Wikipedia زندانیان طالب بی قید و شرط آزاد نخواهند شد
 زندانیان طالب بی قید و شرط آزاد نخواهند شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور رییس‌جمهور می گوید که زندانیان طالب "بی قید و شرط" آزاد نخواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیور،  ریاست‌جمهوری می‌گوید زندان طالبان بی قید و شرط آزاد نخواهند شد و روند آزای سازی این زندانیان زمان‌گیر خواهد بود.

وحید عمر، مشاور رییس‌جمهور در امور روابط عامه در واکنش به گفته‌های اخیر سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که حکومت افغانستان متعهد به رهایی  زندانیان است، اما مبادله زندانیان دو طرف نیاز به نیت متقابل دارد.

سخن‌گوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در تویتی نوشته است که هیات فنی این گروه به علت بی‌نتیجه ماندن گفتگوها با گروه فنی حکومت پس از این در نشست‌های مشترک شرکت نخواهند کرد.

این در حالیست که بیش از یک هفته می‌شود هیات سه نفری گروه طالبان از بهر نظارت از چگونه‌گی رهایی زندانیان طالب و مبادله آنان با زندانیان نیروهای دولتی به کابل آمده است و با گروه تماس حکومت رای زنی دارند.

سهیل شاهین- سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحۀ تویترش در این باره چنین گفته است:«ما تیم تخنیکی کمیسیون زندانیان را جهت تصدیق و تثبیت زندانیان به کابل فرستادیم زیرا مطابق توافقنامه و وعده رهایی زندانیان شروع میشد اما متاسفانه به بهانه‌های مختلف رهایی انها تا اکنون به تعویق افتیده است.ازینرو تیم تخنیکی ما از فردا با جهات مربوطه در نشست‌های بی نتیجه اشتراک نمیکند».

اما ریاست‌جمهوری می‌گوید که مبادله زندانیان دو طرف نیاز به زمان بیشتر و عمل متقابل از سوی گروه طالبان دارد.

وحید عمر، مشاور رییس‌جمهور در امور روابط عامه و راهبردی گفت:«این پروسه دور و دراز است ورخطایی ضرورت نیست ای گفته شود د ده روز زندانی ها رها شوند بدون قید و شرط رها شوند طبعن که به آن گونه نمی شود ولی موقف ما واضع است که با کدام شرایط چگونه این کار را می کنیم».

پیش از این یک عضو هیات گفتگوکننده با طالبان گفته است که گروه طالبان  خواهان رهایی پانزده تن از فرماندهان ارشد این گروه استند، اما حکومت افغانستان رهایی این فرماندهان طالبان را رد کرده است.

روند رهایی زندانیان طالبان دوباره به تاخیر افتاد 
 - اسپوتنیک افغانستان
روند رهایی زندانیان طالبان دوباره به تاخیر افتاد

فوزیه کوفی، عضو هیأت گفتگوکننده با طالبان در این باره گفت:«دادن چک سفید به گروه طالبان یا به هر گروهی دیگر در حالت جنگ همی حالتی را که دو طرف در حالت برد برد قرار بگیرند را نفعی می کند و بیشتر به نفع طالبان تمام می شود انعطاف ضرورت است دولت باید انعطاف نشان بدهد».

روند رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالب از سوی حکومت و رهایی یک هزار زندانی نیروهای دولتی از زندان‌های طالبان باید پس از امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان برای آغاز گفتگوهای میان افغانان آغاز می شد.

اما به علت آن چه پیش شرط‌های حکومت دانسته می شود هنوز این زندانیان مبادله نشده‌اند.

با این حال طالبان همچنان به رهایی هزاران تن از زندانیان این گروه از بند حکومت افغانستان اصرار می‌ورزند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала