افسر امریکایی پس از ۹ سال، جزئیات تازه عملیات قتل بن لادن را فاش کرد

© AP Photo / Fileافسر امریکایی پس از ۹ سال، جزئیات تازه عملیات قتل بن لادن را فاش کرد
افسر امریکایی پس از ۹ سال، جزئیات تازه عملیات قتل بن لادن را فاش کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته این نظامی امریکایی، پس از آنکه بن لادن از بین برده شد، جنگنده اف – ۱۶ پاکستانی تلاش کرد هلیکوپترهای امریکایی را هدف قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک، دوگلاس انگلن، افسر متقاعد ارتش امریکا اخیرا جزئیات تازه و مخفی درمورد عملیات قتل تروریست مشهور، اسامه بن لادن و تلاش‌های چندگانه امریکا برای از بین بردن قاسم سلیمانی، جنرال ایرانی، را فاش کرده است.

انگلن در جنگ‌های امریکا در عراق و افغانستان شرکت داشته است و در مجموع حدود ۶ سال زندگی اش را در جنگ سپری کرده است.

این نظامی امریکایی تنها در عراق و افغانستان حدود ۲۵۰۰ پرواز انجام داده که ۹۰ درصد آنها برای حمایت هوایی در عملیات‌های نیروهای ویژه امریکا، صورت گرفته است.

مدارک محرم بن لادن از وب سایت سیا ناپدید شد - اسپوتنیک افغانستان
مدارک محرم بن لادن از وب سایت سیا ناپدید شد

چنانکه انگلن رتبه به چندان بلند نظامی داشت، پس از آن دست به افشاگری زد که لیون پانت، رئيس پیشین اداره مرکزی استخباراتی امریکا و ویلیام ماک‌ریون، ادمیرال متقاعد نیروهای بحری امریکا، جزئیات عملیات نیروهای امریکایی برای از بین بردن اسامه بن لادن را فاش کردند.

هر دو افسر یادشده، در زمان انجام این عملیات در طرح‌ریزی و اجرای آن در شهر ایبت‌آباد پاکستان، که در آن اسامه بن لادن از بین برده شد، نقش مهم داشتند.

آنزمان نظامیان بلندپایه امریکایی روی اینکه آیا از هلیکوپترها در جریان عملیات استفاده شود یا خیر، اختلاف نظر داشتند. ماک‌ریون که آنزمان فرماندهی متحد عملیات ویژه را رهبری می‌کرد، از جمله طرفداران استفاده از هلیکوپتر بود.

قرار بود دو فروند هلیکوپتر "چینوک" CH-47 – هلیکوپترهای مخصوص برای عملیات ویژه فرستاده شود، اما شماری از نظامیان به این باور بودند که باید نخست به پاکستان دو هلیکوپتری که زیاد جلب توجه نکند، فرستاده شوند.

در نتیجه برای این عملیات دو هلیکوپتر ضربتی بلک هاوک و سه هلیکوپتر ترانسپورتی چینوک (Chinook) یک هلیکوپتر MH-47G Chinook که انگلن پیلوت آن بود، فرستاده شد.

این عملیات باید توسط ۲۴ نیروی ویژه امریکایی DEVGRU که شامل SEAL واحد ویژه نیروهای بحری ایالات متحده امریکا، انجام می‌شد.

چنانکه در مورد چگونگی این عملیات گزارش‌های زیادی نشر شده، انگلن واقعیت‌های جالبی را فاش کرده است که تا هنوز درمورد آنها چیزی نشر نشده بود.

بن لادن: جهاد، تصاویر لوچ  و فلم های کارتونی او - اسپوتنیک افغانستان
بن لادن: جهاد، تصاویر لوچ و فلم های کارتونی او

به‌طور مثال، وی می‌گوید که پس از قتل بن لادن هنگامی که هلیکوپترها محل عملیات را ترک می‌کردند، هدف حمله جنگنده اف – ۱۶ وایپر تولید امریکا که متعلق به نیروهای هوایی – نظامی پاکستان بود، قرار گرفتند.

وی گفت: "این یک جنگ الکترونیکی بود. راکت شلیک نشد. لذا من توانستم از طریق الکترونیکی حمله را دفع کنم. اما او در جستجو بود و می‌خواست مرا شکار کند، سه بار به شلیک راکت نزدیک شده بود".

با این حال، افسر امریکایی توضیح نداد که هلیکوپتر وی مجهز به کدام سیستم مبارزه با رادیوالکترونیک بوده است.

در نتیجه هلیکوپترهای امریکایی توانستند از چنگ جنگنده نیروهای پاکستانی فرار کنند.

به گفته وی، این یگانه موردی نیست که وی از چنگ طیاره‌های دشمن فرار کرده است.

انگلن همچنان گفته است که فرماندهی نیروهای ویژه امریکایی دو بار تصمیم از بین بردن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را گرفته بود. یکبار در سال ۲۰۱۳ و بار دوم در سال ۲۰۱۶، قرار بود سلیمانی را از بین ببرند، که موفق به این کار نشدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала