دانشمندان از ناپدیدن شدن فاجعه بار محیط زیست خبر دادند

© Flickr / WorldFishدانشمندان از ناپدیدن شدن فاجعه بار محیط زیست خبر دادند
دانشمندان از ناپدیدن شدن فاجعه بار محیط زیست خبر دادند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان پس از مطالعات دریافتند که اکوسیتم‌های طبیعی بزرگ مانند جنگ‌های بارانی و صخره‌های مرجانی بسیار سریع‌تر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، ناپدید می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فیز دات ارگ، دانشمندان دانشگاه‌های ساوت همپتون و بنگور و مکتب مطالعات شرقی و افریقایی در بریتانیا پس از مطالعات و تحقیقات دریافتند که اکوسیتم‌های طبیعی بزرگ مانند جنگ‌ های باران‌خیز و صخره‌های مرجانی بسیار سریعتر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، از بین می‌روند.

آسیب های چهار دهه جنگ به محیط زیست کشور - اسپوتنیک افغانستان
آسیب های چهار دهه جنگ به محیط زیست کشور

این دانشمندان می‌گویند که جنگل‌های آمازونی پس از 49 سال از بین می‌روند و همچنان 15 سال بعد صخره‌های مرجانی کارائیب نابود می‌شوند

محققات داده‌های مربوط به تغییرات ثبت شده در 40 محیط آبزی و زمینی را مورد مطالعه قرار دادند و معلوم شد که گرچه ناپدید شدن فاجعه بار در اکوسیستم‌های بزرگ بیشتر طول کشید، اما میزان تخریب بسیار بیشتر از کوسیستم‌های کوچک بود. این نتایج با این واقعیت توضیح داده می‌شود که محیط های بزرگ از تعداد زیادی زیر سیستم و توسط گونه‌ها و زیستگاه‌های تشکیل شده است. این مدولار در ابتدا مقاومت در برابر استرس را فراهم می‌کند، اما پس از عبور از آستانه بحرانی، باعث از بین رفتن سریع می‌شود.

بنابراین، اکوسیستم‌های که هزاران سال وجود داشته اند می‌توانند در کمتر از 50 سال از بین بروند. اثر مخرب تغییرات در شرایط محیطی از جمله به آتش سوزی جنگل اشاره شده است که بیشتر در برابر زمینه تغییرات جهانی آب و هوا زخ می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала