نبیل: رهایی زندانیان طالب یک «معامله شرم‌آور» است

© Photo / Rahmatullah Nabil FBرحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان صدور فرمان آزادی زندانیان طالب از سوی رئیس جمهور غنی را یک معامله‌ای «شرم‌آور» عنوان نمود.

به گزارش اسپوتنیک، رحمت الله نبیل با انتقاد از صدور فرمان آزادی زندانیان طالب از سوی رئیس جمهور غنی در صفحه توییترش آن را یک «معامله شرم‌اور» خوانده است. 

رییس پیشین امنیت ملی با نشر عکسی از تابوت قربانیان نیروهای امنیتی نوشته‌است که آزادی زندانیان طالبان، بی‌حرمتی به قربانیان این نیروها است.

او نوشته است: «فراتر از یک معامله شرم‌آور. به عنوان یک فرمانده 5000 زندانی را آزاد می‌کند تا روی 50 هزار تابوت نیروی امنیتی که جان‌شان را در دفاع از جمهوریت قربانی کرده، قدم گذاشته. چه هتک در برابر فداکاری آن‌ها است.»

گفتنی ‌است که  اخیرا رئیس جمهور غنی طی فرمانی، حکم رهایی 5 هزار زندانی طالبان را به منظور حسن نیت در آغاز گفتگوهای صلح با طالبان، از زندان‌های کشور صادر کرده است.

در فرمان رییس دفتر شورای امنیت ملی مسوولیت تطبیق این فرمان را به عهده دارد.

در این فرمان آمده‌است که عفو مجازات و رهایی 1500 زندانی مربوط گروه طالبان به نشانه «حسن‌ نیت» سر از تاریخ 24 حوت سال جاری آغاز می‌‍شود و در هر روز 100 زندانی از بند رها می‌شوند.

شایان ذکر است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از این اقدام رئیس جمهور غنی استقبال کرده و از طالبان خواسته که خشونت‌ها را کاهش دهند.

طالبان خواهان آزادی زندانی های شان پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی اند. از این موضوع در توافق صلح میان آمریکا و طالبان نیز یاد شده‌است.

اشرف‌غنی پیش از این با هرگونه آزادی زندانیان گروه طالبان پیش از آغاز مذاکرات مخالفت کرده‌ و گفته‌بود که حکومت افغانستان تعهدی نسبت به آزادی این زندانیان ندارد.

او صلاحیت آمریکا در معامله با طالبان بر آزادی زندانیان آن گروه از زندان‌های دولت افغانستان را نیز صریحا زیر سؤال برده‌ بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала