دلیل رد هیئت حکومت افغانستان از سوی طالبان چیست؟

© Sputnik / PM دلیل رد هیئت حکومت افغانستان از سوی طالبان چیست؟
  دلیل رد هیئت حکومت افغانستان از سوی طالبان چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان یک هیئت شش نفره را به دوحه فرستاد اما گروه طالبان هرنوع تماس با آنها را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، قرار است فردا شنبه تاریخ 29 فبروری در دوحه پایتخت قطر، ایالات متحده امریکا با طالبان بر سر خروج نظامیان خارجی از افغانستان به توافق برسند. با این حال سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه، گفت با هیاتی که از سوی دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان روز گذشته وارد دوحه شده بود ملاقات نخواهد داشت.

حالا سوال اینجاست که دلیل رد هیئت حکومت افغانستان از سوی طالبان در چیست؟ احمد سعیدی، استاد دانشگاه و آگاه مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، گفت:

«هئیت‌ی که از طرف حکومت افغانستان به دوحه فرستاده شده است هیئت مصالحه نبوده این شش نفر بخاطر تبادل زندانی‌ها یعنی رهایی پنج هزار طالب و یک هزار نیروهای دولتی افغانستان خواهد بود».

در عین حال آقای سعیدی می‌ افزاید که طالبان لست را به آقای خلیلزاد سپرده اند و این هیئت در این توافق نقشی نخواهند داشت.

با وصف اینکه فردا توافق میان امریکا و طالبان صورت می‌گیرد اما این گروه هرگونه تماس با حکومت افغانستان را رد می‌کنند و حکومت را دست نشانده امریکا می‌خوانند؟

آگاه مسایل سیاسی، میگوید:

"توافقی‌که فردا به امضا خواهد رسید به نمایندگی از ملا حیات‌الله، ملا برادر خواهد امضا کرد و به نمایندگی مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا زلمی خلیلزاد امضا خواهد کرد. این قرارداد میان امریکا و طالبان است و به دولت افغانستان هیچ ارتباطی ندارد."

از سویی هم آقای سعیدی می‌افزاید که فردا وزیر دفاع ایالات متحده امریکا و یک هئیت بلند رتبه استخباراتی وارد کابل خواهند شد و همزمان قراردادی که در دوحه انجام می‌شود اینها هم یک تفاهم‌نامه‌ی را با دولت کابل بخاطر حمایت از دولت کابل و توافق‌نامه‌ی که در دوحه امضا می‌شود در کابل به امضا خواهد رسید."

در ادامه آقای احمد سعیدی تاکید کرد:

"هیئت‌ی که به دوحه سفر کردند هدف شان بردن لست به دوحه بوده تا بدانند کسانی‌را که طالبان رها می‌کنند کی‌ها هستند و درکجا هستند." وی نیز می گوید که اینها هیچ نوع هیئت مصالحتی نیستند.

ذکیه سنگین نمایندۀ ولایت پروان در مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که هیأت فرستاده شدۀ حکومت فراگیر نیست و در آن نظر احزاب سیاسی مختلف افغانستان در نظر گرفته نشده است و این مویتواند دلیلی برای رد این هیأت از سوی طالبان باشد

«طرف‌های مختلف سیاسی افغانستان که در طول سالها با طالبان در جنگ بوده اند باید بخشی از هیأت مذاکره باشند زیرا طالبان میخواهند با هیأتی مذاکره کنند که از تمام اقشار سیاسی کشور نمایندگی بتواند».

این نمایندۀ مردم اما تأکید میکند که حکومت افغانستان باید در محور گفتگوها با طالبان باشد:

«با توجه به اختلافات انتخاباتی و بدون توجه به اینکه حکومت افغانستان از چه آدرسی تشکیل میشود، به عنوان دولت رسمی افغانستان باید طرف مذاکره با گروه طالبان باشد و البته باید نظر تمام جریان های سیاسی را مد نظر بگیرد».

وی با خوشبینی میگوید که پس از امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان ممکن است رویکرد طالبان در قبال مذاکره با حکومت افغانستان بهتر شود:

«مردم افغانستان منتظر امضای این پیمان استد، دولت افغانستان از این توافق‌نامه استقبال میکند و من خوشبین استم که طالبان نیز حاضر خواهند شد با هیأت حکومت افغانستان مذاکره کند».

پیش از این نیز طالبان چندین بار از دیدار و گفتگو با هیأت دولت افغانستان سر باز زدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала