استقبال عبدالله عبدالله از امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان

© Photo / Facebook/moiاستقبال عبدالله عبدالله از امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان
استقبال عبدالله عبدالله از امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست اجراییه افغانستان در پیوند به امضای توافق نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان با نشر اعلامیه ای از آن استقبال کرد.
مراسم امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان برای آوردن صلح به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مراسم امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان برای آوردن صلح به افغانستان

به گزارش اسپوتنیک، ریاست اجراییه افغانستان با نشر اعلامیه ای در پیوند به امضای توافق نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان نوشت: ایالات متحدهٔ امریکا و طالبان، امروز (شنبه 10 حوت) موافقت‌نامۀ صلح را در قطر به امضا رسانیدند.
در عین حال، ایالات متحدهٔ امریکا و سازمان ناتو با حضور وزیر دفاع امریکا و دبیرکل ناتو در کابل با نشر اعلامیۀ مشترکی با حکومت وحدت ملی، متعهد به ادامۀ پشتیبانی از دولت افغانستان به‌ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی شدند.

در ادامه این اعلامیه آمده است، که ما و مردم افغانستان امضای موافقت‌نامۀ صلح را یک رویداد تاریخی و مهم می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم. دست‌یابی به این نتیجه که منازعۀ جاری از راه گفت‌وگو و مذاکره حل و فصل شود، یک پیشرفت و دست‌آورد مهم است. مردم افغانستان از جنگ طولانی و ویرانگر به ستوه آمده‌اند و صلح عادلانه، پایدار، با عزت و سراسری را اولویت اصلی می‌دانیم.

از تلاش‌های ایالات متحدهٔ امریکا، متحدان بین‌المللی افغانستان و همکاری کشورهای منطقه در تسهیل و تسریع مذاکرات صلح و همچنان آشتی ملی در افغانستان قدردانی می‌کنیم. بدون همکاری صادقانه و کمک جامعۀ بین‌المللی و کشورهای منطقه هیچ پیشرفتی در پروسۀ صلح متصور نبود.

دبیرکل ناتو و وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در سفر خود به کابل تعهد سپردند که به همکاری و کمک با نیروهای امنیتی، مقابله با تروریسم و همچنان کمک به تحکیم و تقویت نهادها و زیرساخت‌های افغانستان تا برقراری صلح پایدار ادامه می‌دهند.

موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان، گام نخستین در راستای ختم جنگ جاری در کشور است. مرحلۀ سرنوشت‌ساز و تعیین‌کنندۀ مذاکرات، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و برقراری آتش بس دایمی است که امیدواریم هرچه زودتر آغاز و نهایی گردد. ما در ریاست اجراییه و تیم ثبات و همگرایی، متعهد به‌معرفی هیأت متعهد، همه‌شمول، فراگیر و با صلاحیت در مذاکرات بین‌الافغانی هستیم. طرف‌ها باید به‌شرایط پیش آمده به‌حیث یک فرصت تاریخی بنگرند و منافع ملی را به خواست‌ها و مطالبات سلیقه‌یی، شخصی و گروهی ترجیح دهند.

طالبان باید از جنگ دست بردارند و ثابت سازند که به‌دنبال پایان منازعه و انتخاب مبارزۀ سیاسی و مسالمت‌آمیز هستند. آن‌ها باید تغییرات اجتماعی و واقعیت‌های جدید افغانستان را بپذیرند. افغانستان در دو دهۀ اخیر شاهد تحولات و دست‌آوردهای قابل توجهی بوده است و ما متعهد به حفاظت و صیانت از دست‌آوردهای ملی مردم افغانستان هستیم. ارزش‌های حقوق بشری، حقوق زنان، آزادی بیان، جامعۀ مدنی و نظام مبتنی بر ارادۀ مردم و جمهوریت معامله‌ناپذیر است. افغانستان به پیش می‌رود و فصل جدید سیاسی؛ فصل وحدت و همگرایی، تحمل و بردباری، آبادی و شگوفایی و تغییر و تحول می‌باشد.

پیش از این، یکتن از نمایندگان طالبان در قطر گفته بود، که پس از امضای توافق نامه صلح با امریکا با نمایندگان دولت افغانستان گفت و گوی مستقیم را مشروط بر آزادی پنج هزار اسیرانش آغاز می کند.

یادآوری می کنیم، که امروز توافق نامه صلح را زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا و عبدالغنی رئیس نمایندگان گروه طالبان در دوحه قطر به امضا رساندند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала