کار روی ایجاد هیات گفت و گو کننده صلح جریان دارد

© Photo / Facebook.com/gmicafghanistanکار روی ایجاد هیات گفت و گو کننده صلح جریان دارد
کار روی ایجاد هیات گفت و گو کننده صلح جریان دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور رییس جمهور افغانستان در امور پیوندهای عامه و راهبردی از کار روی ایجاد هیات گفت و گو کننده صلح خبر داد.
دانش: بدون همکاری پاکستان صلح در افغانستان تامین نمی شود - اسپوتنیک افغانستان
دانش: بدون همکاری پاکستان صلح در افغانستان تامین نمی شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وحید عمر،  مشاور رییس‌جمهور افغانستان در امور روابط عامه و راهبردی می‌گوید، که هیات گفت و گو کننده حکومت با طالبان بحث‌های فنی را به پیش خواهد برد و تصمیم نهایی در کابل گرفته خواهد شد.

در همین حال، شماری از سیاستگران می‌گویند، که اگر حکومت در گزینش هیات مذاکره کننده با طالبان دقت نکند، ممکن است که این روند با دگرگونی‌های رو به رو شود.

عمر در باره می افزاید:- "تیمی که بری مذاکره میره، ای تیم طبعا که بحث های تخنیکی ره میکنه، اما مهم ای است که در کابل باز یک جمع موجود باشه که ای تیم دوباره به اونا گزارش بته".

تا اکنون جزییات هیات گفت و گو کننده صلح از سوی حکومت همگانی نشده است؛ اما رییس‌جمهور افغانستان در دیدار با والیان در ارگ ریاست‌جمهوری گفته است، که حدود صلاحیت هیأت گفت و گو کننده با طالبان را حکومت افغانستان تعیین خواهد کرد.

جاوید لودین، معین سیاسی پیشین وزارت امور خارجه گفت:- "مشروع باشه و قابل پذیرش باشه بری کلگی امینجه، کلگی د او خوده بیبینن، و امروز اگر حکومت در چارچوب کنونی اش همی ره ارائه نمیکنه، در این باید رهبری حکومت هیچ باک نداشته باشه که بگذارند دگرا را هم که در ای سهم بگیرند".

در همین حال، حکومت به پیشرفت‌های اخیر در روند صلح محتادانه خوشبین است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان در این باره گفت:- "پیشرفت‌های اخیر در پیوند به پروسه صلح را گام مثبت تلقی نموده خطرات و نگرانی‌های موجود در این زمینه را به گونه جدی درنظر داشته و در این راستا محتاطانه عمل خواهد کرد".

بارنت روبین، عضو بلند پایه مرکز همکاری‌های جهانی دانشگاه نیویارک ایالات متحده در این باره گفت:- "در حالی که با همه ای همسایه گان افغانستان در تنش باشد. نمی تواند افغانستان را با ثبات سازد؟ زیرا افغانستان به پیوندهای خوب با همسایه گانش نیاز دارد".

با این همه اما و اگرها در روند صلح دیده شود، که فرجام تلاش‌ها در این روند منجر به تامین صلح واقعی در کشور خواهد شد یانه.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала