وزیر صحت: زمینه تشخیص ویروس کرونا در افغانستان فراهم شد

© Sputnik / Tariq Azimفیروز الدین فیروز وزیر صحت افغانستان
فیروز الدین فیروز وزیر صحت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر صحت عامه کشور در جریان سفرش به ولایت بلخ از فراهم شدن زمینه‌ی تشخیص ویروس کرونا در داخل افغانستان خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت صحت عامه امروز (سه‌شنبه، 29 دلو) در اعلامیه‌ای به نقل از آقای فیروز گفته است: «خوشبختانه با تلاش‌های وزارت صحت عامه زمینه‌ی تشخیص ویروس کرونا در کشور فراهم شده است. قبلا  نمونه‌ها  برای تشخیص این ویروس در بیرون از افغانستان فرستاده می‌شد که این یک چالش بزرگ بود برای وزارت صحت عامه.»

در اعلامیه همچنان آمده است که پس از شیوع ویروس کرونا در چین، حدود 500 نفر از آن کشور وارد افغانستان شده‌اند که نمونه‌های گرفته‌شده از آنان برای تشخیص ویروس کرونا به بیرون از کشور فرستاده شده بود. به گفته‌ی این وزارت، نتایج نشان می‌دهد که علایم ویروس کرونا در هیچ یک از این افراد تشخیص نشده است.

دست به کار شدن افغانستان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
دست به کار شدن افغانستان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

این در حالی است که وزارت صحت عامه پیش از این بخش‌های ویژه‌ی کنترل ویروس کرونا را در کابل نیز ایجاد کرده بود. همچنان این وزارت تیم‌های صحی را در فرودگاه‌های کابل، بلخ، قندهار و هرات که در آن پروازهای بین‌المللی صورت می‌گیرد، توظیف کرده است.

افزون بر این، تیم‌های صحی در مرزهای زمینی کشور نیز توظیف شده‌اند تا مسافرانی را که وارد افغانستان می‌شوند، معاینه کنند.

ویروس کرونا نخستین بار حدود دو ماه پیش از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و تا کنون به‌شمول چین در نزدیک به ۳۰ کشور جهان به ثبت رسیده است.

شمار مبتلایان به این ویروس در چین به بیش از 70 هزار نفر و آمار مرگ و میر آن هم به بیش از یک هزار و 800 نفر رسیده است. موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان تا کنون گزارش نشده است.

واکسنی برای این ویروس تاکنون وجود ندارد و تنها راه نجات از آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار زیر نظر پزشکان در قرنطینه است. مقامات چینی از شهروندان این کشور خواسته‌اند از حضور در اماکن شلوغ و عمومی خودداری کنند.  

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود 7 روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала