لاوروف: "معامله قرن" ترامپ کمکی به حل اوضاع خاور میانه نمی‌کند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف: "معامله قرن" ترامپ بعید است کمکی به حل اوضاع خاور میانه بکند
 لاوروف: معامله قرن ترامپ بعید است کمکی به حل اوضاع خاور میانه بکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید ایالات متحده آمریکا رویکرد شناخته شده بین المللی در خصوص روند صلح خاورمیانه را اساسا نادیده گرفته، و بعید است که این امر کمکی برای بهبود وضعیت موجود در منطقه بکند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه Stampa ضمن ابراز این موضع گفت: "ایالات متحده آمریکا در یک «چشم برهم زدن» به سبک خود؛ حل یكی از قدیمی ترین درگیری های عصر ما  را پیشنهاد کرد.  در عین حال، واشنگتن اساساً مبنای حقوقی بین المللی به رسمیت شناخته شده جهانی را برای توافق در خاورمیانه ، قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل را که شامل ابتکار عمل صلح عرب است نادیده گرفت".

روسیه از مانع سر راه معامله قرن نام برد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه از مانع سر راه "معامله قرن" نام برد

 به گفته وی تلاش های ایالات متحده ؛حل همه مشکلات اساسی "وضعیت نهایی" سرزمین های فلسطین - مرزها ، شهرک سازی، قدس شرقی، پناهندگان را از طریق امتیازات یک جانبه به نفع اسرائیل پیشنهاد می‌کند.

لاوروف گفت: "چنین رویكردی نه تنها برای اصلاح اوضاع كمك نخواهد كرد؛ و این امر كه به اصطلاح" معامله قرن "توسط فلسطینیان به طور كامل رد شد، خود بیانگر این واقعیت است".

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: میانجی‌گران بین‌المللی می‌توانند به عنوان تنها سازوکار مورد تایید شورای امنیت در نظارت بر روند صلح خاورمیانه ایفای نقش کنند. روسیه به عنوان عضو کمیته چهارجانبه آماده تسهیل در دستیابی به راه حل میانه است.

رئیس جمهور آمریكا، دونالد ترامپ در تاریخ 28 جنوری  با حضور نخست وزیر اسرائیل، رسما نتایج طرح موسوم به "معامله قرن" را اعلام كرد - پیش نویس توافق بین اسرائیل و فلسطین كه باید به پایان درگیری در منطقه بپردازد. این طرح تأسیس یک کشور فلسطین و تخریب آن را فراهم می کند. در همین زمان ، اورشلیم پایتخت اسرائیل خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: ملت فلسطین مستحق فرصت بهتر برای زندگی است و آن‌ها نیز از تروریسم رنج کشیده اند.  تلاش می‌کنم بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها صلح را برقرار کنم.

فلسطینی ها و شمار زیادی از کشورهای عربی این طرح را نپذیرفتند: به نظر آنها، این طرح فلسطینی ها را از حق سرزمین های توسط قطعنامه های سازمان ملل پیش بینی شده محروم می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала