خلیل‌زاد: پیروزی در روند صلح را نمی‌توان تضمین کرد

© Photo / ARGخلیلزاد با غنی دیدار کرد
خلیلزاد با غنی دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان معتقد است که بدون تلاش همگانی رسیدن به پیروزی در روند صلح ناممکن است.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که نمی‌شود پیروزی را در روند صلح ضمانت کرد.

آقای خلیل‌زاد، در تویترش نگاشته‌است که برای رسیدن به یک پیروزی در روند صلح باید همه‌گان تلاش کنند.

فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان، به این باور است که از فرصت پیش آمده در کاهش خشونت‌ها، برای پایان دادن به جنگ‌های بیش از چهاردهه در افغانستان باید درست بهره برداری شود.

شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی خلیلزاد و طالبان در مورد مسایل «مهم»

خلیل‌زاد به دیدارش با رییس‌جمهور غنی در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در آلمان نیز اشاره‌یی داشته‌است و گفته‌است که در این دیدار دربارۀ اهمیت آماده‌گی برای یک روند فراگیر در افغانستان نیز گفت‌وگو کرده‌اند: «ما دربارۀ این فرصت کاهش در خشونت‌ها و اهمیت آماده‌گی برای یک روند صلح فراگیر افغانستان گفت‌وگو کردیم. ما از همه افغانان می‌خواهیم که از فرصت سود جویند و بیش از چهار دهه بدبختی‌ها را پایان دهند.»

از سویی هم، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که در روند صلح باید به طالبان فرصتی داده شود، اما او از خطرهای احتمالی در این روند نیز هشدار می‌دهد: «فکر می‌کنم یک توافق کلی وجود دارد و دیدگاۀ من نیز این است که ما باید به صلح یک فرصت بدهیم، برای پایان خشونت‌ها یک توافق سیاسی بهترین راه است، اما این تنها یک گزینه نیست. این به معنای گرفتن برخی از خطرها، این به معنای توانمندسازی دیپلومات‌های مان و این به معنای باهم کار کردن با همکاران وهم پیمانان ما در افغانستان برای دست یابی به چنین توافق سیاسی است.»

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی به تازه‌گی گفته‌است که قرار است به‌زودی – تا یک هفتۀ دیگر – توافق میان آمریکا و طالبان حاصل شود.

منابع می‌گویند که پس از امضای توافق میان آمریکا و طالبان، گفت‌وگوهای میان افغانان – حکومت افغانستان، سیاسیون و گروۀ طالبان – آغاز شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала