اعضای شورای ملی از همکاری درازمدت نظامی میان گروه طالبان و ایران سخن می‌زنند

© AP Photo / Rahmat Gulشورای ملی: از همکاری درازمدت نظامی میان گروه طالبان و ایران سخن می‌زنند
شورای ملی: از همکاری درازمدت نظامی میان گروه طالبان و ایران سخن می‌زنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این اواخر چند چرخبال نظامی در ولایت های فراه، پکتیکا، هلمند و غزنی سقوط کردند، چندی پیش یک چرخبال قراردادی ارتش در ولسوالی کجکی هلمند هدف برخورد موشک قرار گرفت و ناگزیر به فرود اضطراری شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، شماری از اعضای شورای ملی گویند که گروه طالبان به منظور جلوگیری از عملیات های شبانه از کشورهای همسایه به ویژه ایران سلاح دریافت می کنند که توانایی سرنگونی چرخبال ها را دارد.

آنان از همکاری های درازمدت نظامی میان گروه طالبان و ایران سخن می زنند و به گفته آنان این همکاری ها هنوز هم ادامه دارد.

 کشته شدن دو سرباز امریکایی در نتیجه‌ی سقوط یک چرخبال در افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن دو سرباز امریکایی در نتیجه‌ی سقوط یک چرخبال در افغانستان

محمد کریم اتل، نماینده مردم هلمند در مجلس نمایندگان و دبیر مجلس می گوید که در ولسوالی های خانشین و گرم‌سیر این ولایت سلاح های ضبط شده که روی آنها نام ایران نوشته است.

هاشم الکوزی، عضو مجلس سنا می‌گوید: "از این که گروه طالبان به سلاح‌های پیشرفته دسترسی پیدا کرده‌اند قابل چشم‌پوشی نیست.» به گفتۀ او، این سلاح‌ها توانایی سرنگونی چرخبال‌ها را دارند".

او می افزاید که امکان دارد کشورهای همسایه برخی از موشک‌ها را در اختیار دشمنان افغانستان قرار دهند.

اما بسم الله وزیری، رئیس ستاد ارتش علت سقوط بیشتر چرخبال ها را مشکلات فنی عنوان می کند، تاکنون شواهدی مبنی بر دسترسی طالبان به سلاح های پیشرفته وجود ندارد.

وزارت دفاع ملی نیز امروز در با نشر یک اعلامیه، نشست اضطراری چرخبال MD-530 قوای هوایی در مربوطات ولسوالی “خاشرود” ولایت نیمروز مشکلات فنی عنوان کرد.

با وجود این که مسئولان امنیتی دسترسی طالبان را به سلاح های پیشرفته به گونه کامل تائید نمی کنند، اما رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، پیش از این هشدار داده بود که اگر امریکاو طالبان به زودی به توافق نرسند، طالبان به سلاح های پیشرفته دفاعی هوایی دسترسی پیدا خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала