ظریف: پس از ترور جنرال "سلیمانی" احتمال جنگ با آمریکا موجود بود

© AFP 2023 / Atta Kenareظریف: پس از ترور جنرال "سلیمانی" احتمال جنگ با آمریکا موجود بود
ظریف: پس از ترور جنرال سلیمانی احتمال جنگ با آمریکا موجود بود   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای، درباره احتمال جنگ با ایالات متحده پس از کشته شدن جنرال "قاسم سلیمانی" صحبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک،محمد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه (14 فبروری) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی، NBC News  گفت: كشته شدن جنرال ایرانی قاسم سلیمانی توسط ارتش آمریكا آغاز پایان حضور آمریكا در منطقه بود و واشنگتن و ایران در آن زمان بسیار نزدیک به خط جنگ بودند.

وی گفت: "من فکر می کنم که دونالد ترامپ؛رئیس جمهور ایالات متحده، سردرگم شده بود، اگر فکر می‌کرد که پس از کشتن سلیمانی ایالات متحده با هیچ مشکلی مواجه نشده و می تواند بدون پاسخ ایران باقی بماند. او معتقد بود که با کشتن سلیمانی، امنیت آمریکا تقویت می‌شد. اما همه چیز برعکس شد؛ این اقدام تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران، باعث  آغاز ختم حضور آمریکا در منطقه شد. احتمال جنگ میان آمریکا و ایران در این زمان بیشتر از هروقت دیگر بود".

ظریف: عواقب ترور سلیمانی متوجه امریکا است - اسپوتنیک افغانستان
ظریف: عواقب ترور سلیمانی متوجه امریکا است

او عملیات کشتن سلیمانی را  که نه در میدان جنگ؛ بلکه با استفاده از تاریکی شب و به کمک پهپاد ها صورت گرفت، یک اقدام "ناجوان‌مردانه" نامید. به گفته وزیر امور خارجه ایران، کشورش به این اقدام آمریکا پاسخ متناسب ارائه کرد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: "ما می خواستیم به ایالات متحده نشان دهیم كه آنها نمی توانند ایران را تحقیر كنند و اقدامات علیه ایران عواقبی در پی خواهد گذاشت."

 وی اظهار داشت كه دولت آمریكا و خود ترامپ اطلاعات و درک کافی در مورد اتفاقات در ایران ندارند.

 ظریف گفت: "بهتر است که رئیس جمهور ترامپ  ترامپ به مشاورانی که دانش بنیادی تری از منطقه ما دارند ، گوش دهد و نه به سخنان افراد تازه کارکه درباره ایران هیچ چیزی نمی دانند."

گفتنیست که تنش‌ها میان ایالات متحدۀ و جمهوری اسلامی ایران، زمانی بالا گرفت که آمریکا در بامداد سوم جنوری، قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌المهندس معاون سازمان حشد شعبی عراق در فرودگاه بغداد هدف قرار داد و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم جنوری به دو پایگاه امریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد. ایران اعلام کرد که این حمله در عملیاتی تحت نام «قاسم سلیمانی» و با هدف انتقام انجام شده است.

 وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ایران ده‌ها فروند موشک بالستیک به سوی دو پایگاه این کشور در الاسد و اربیل شلیک کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که کسی در این حمله کشته‌ نشده و پایگاه‌ها نیز سالم هستند و تنها "خسارت جزئی" وارد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала