رحیمی: تا هنوز هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح از سوی حکومت ایجاد نشده است

© Photo / Facebook/MRرحیمی: تا هنوز هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح از سوی حکومت ایجاد نشده است
رحیمی: تا هنوز هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح از سوی حکومت ایجاد نشده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان گفته است که حکومت وحدت ملی، هنوز هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح را با طالبان ایجاد نکرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مجیب رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان گفته است که درحالیکه امریکا با طالبان درحال به توافق رسیدن هستند اما حکومت وحدت ملی هنوز هیئت گفتگوکننده صلح را با طالبان ایجاد نکرده است.
آقای رحیمی، در این مورد گفت: "«دربارۀ ایجاد هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح با طالبان، اجماع سیاسی وجود ندارد. طبعاً پیشرفت در مذاکرات، اولویت بحث در این موارد را مطرح می‌سازد.»
سخنگوی ریاست اجراییه می‌گوید که  بزرگ‌ترین علت‌های تأخیر در ایجاد هیئت گفت وگو کننده صلح چند دسته‌گی‌‌ها میان سران حکومت و سیاست‌گران در کشور است.
در عین حال آگاهان سیاسی می گویند اگر حکومت هیئت گفتگوکننده ایجاد نکند فرصت کنونی به میان آمده از بهر صلح، نیز از دست خواهد رفت.
از سویی هم محمد صادق قادری،عضو مجلس نماینده‌گان در مورد گفت: «یک اجماع سیاسی - ملی تشکیل بدهند تا یک هیئت همه‌شمول، به نماینده‌گی از تمام مردم افغانستان، به جانب طالبان معرفی گردد تا ما این فرصت اندک را از دست ندهیم».
محمد عمر داوودزی، مسؤول دفتر دستۀ انتخاباتی اشرف غنی گفت که برای ایجاد یک اجماع در روند صلح به برگزاری یک لویۀ جرگه و نیز ایجاد دوبارۀ شورای رهبری مصالحه - که برای همه‌‎گان پذیرفتنی باشد - نیاز است؛ اما ریاست اجراییه بدین باور است که در مرحلۀ کنونی، به جرگه‌های مشورتی از بهر پرداختن به روند صلح، نیازی نیست.
این درحالیست که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در یک مکالمۀ تیلیفونی با رئیس جمهور افغانستان و رئیس اجرایی این کشور، در پیوند به گفتگوهای روان میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان معلومات ارائه کرد و از پیشرفت های قابل ملاحظه در خصوص کاهش پایدار خشونت که منتج به آتش بس شود، به رئیس جمهور خبر داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала