سخنرانی کودک افغانستانی در جشنوارۀ فیلم فجر همه را متأثر ساخت + ویدئو

© Flickr / m4tikعکس جنجالی بانوی بازیگر در جشنواره فیلم فجر + عکس
عکس جنجالی بانوی بازیگر در جشنواره فیلم فجر + عکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان فیلم خورشید که خود از کودکان کار بوده است در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم "فجر" گفت: امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان فیلم "خورشید" که خود از کودکان کار بوده است در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: اول از همه می‌خواهم از آقای مجیدی و تمام عوامل فیلم تشکر ویژه کنم .من یک کودک افغان هستم که در کشورم جنگ است و صلح نیست من در مترو برای گذران زندگی کار می کنم امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.

سخنان این کودک که با بغض همراه بود با کف زدن ها و احساسات حاضرین بدرقه شد.

 شمیلا شیرزاد هنگام سخنرانی در جمع هنرمندان و سینماگران ایرانی، زمانی که به یاد مادرش افتاد، گلویش را بُغض گرفت و گریه کرد. این کودک پناهجوی افغانستانی در ایران، با گریه‌ی خود هنرمندن معروف ایران را  نیز به گریه انداخت.

شمیلا شیرزاد با برادر کوچک‌ترش ابوالفضل شیرزاد، روح‌الله زمانی و سیدمحمدی موسوی، سه کودک پناهجوی افغانی که همه‌ کودکان‌کار هستند، در فیلمی بنام‌ «خورشید» بازی کرده‌اند. این فیلم که نحوه‌ی کار و مشقت‌ کودکان‌کار را بازتاب می‌دهد، توسط مجید مجیدی از سینماگران ایرانی کارگردانی شده است.

  شمیلا شیرزاد در سال 1390 خورشیدی متولد شده و برای گذراندن زندگی خود، در ایستگاه‌‌های مترو دستفروشی می‌کند.

شمیلا شیرزاد در حالی با گلوی بُغض کرده از سختی‌های روزگارش برای زنده‌ماندن در ایران یاد می‌کند که اکثریت کودکان پناهجوی افغان در آن کشور، از حق دسترسی به آموزش‌وپرورش محروم هستند. کودکان پناهجوی افغان در ایران، حق آموزش‌وپرورش در نهادهای رسمی آن کشو را ندارند اما طی سال‌های اخیر در نتیجه‌ی اعتراض برخی‌ از سازمان‌های مدافع حقوق بشر، دولت ایران این محدودیت را تاجایی کم‌تر ساخته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала