طراح لباس مشهور فرانسوی از علاقه‌اش به فرهنگ کشورهای شرقی سخن گفت + ویدیو

© Sputnik / Vladimir Trephilov /  مراجعه به بانک تصاویر طراح لباس مشهور فرانسوی از علاقه‌اش به فرهنگ کشورهای شرقی سخن گفت + ویدیو
طراح لباس مشهور فرانسوی از علاقه‌اش به فرهنگ کشورهای شرقی سخن گفت + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ژان پل گوتیه، طراح لباس و مد زنانه، شاگرد پیر کاردین، در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک درمورد علاقمندی اش به فرهنگ شرقی، کشورهای شرقی و اینکه آیا می‌خواهد آثارش را به باشندگان کشورهای شرقی ارایه کند یا خیر، سخن گفت.

خبرنگار اسپوتنیک: تشکر از اینکه فرصت دادید. شما اغلب می‌گفتید که هر چیزی که شما آنرا می‌بینید یا می‌شنوید به شما الهام می‌بخشد. سخن از فرهنگ و کشورهای اروپایی و غربی بود. لطفا بگویید، آیا گاهی شرق، فرهنگ شرقی، کشورها و یا شخصیت‌های مشخصی نیز منبع الهام بخشی برای تان بوده است؟

ژان پل گوتیه: من بیشتر درمورد لندن صحبت می‌کنم، زیرا برای من نزدیک‌تر است. در روسیه فرهنگ بسیار قدرتمند وجود دارد. در کل، برای من کشورهای دارای فرهنگ غنی الهام بخش اند. به طور مثال، در آسیا بالای من فرهنگ جاپانی بسیار تاثیر گذاشت، گذشته و حال آن، زیرا این کشور بزرگ با ویژگی‌های فرهنگی است. تا هنوز به من الهام می‌بخشد. در کل مهمترین موضوع اینست که تمام کشورها مختلف اند و دارای روح خاص خود اند. و این بیشتر از هر چیز الهام می‌بخشد. اگر کشوری نوعی انترناسیونالیزم داشته باشد، سرحدات حذف می‌شوند، روح نیست (فرهنگی)، فرقی وجود ندارد، من یکتایی حس نمی‌کنم و این زیاد الهام نمی‌بخشد، زیرا من آنرا می‌دانم.

البته که چین نیز جالب است، اما جاپان بیشتر الهام می‌بخشد، آنجا طراحان مشهور چون یوجی یاماموتو و دیگران اند. آنها ادراک بسیار قوی دارند و آنها می‌توانند احساسات شان را به شکل دیگری ابراز کنند. من از این خوشم می‌آید، و من قدر آنرا می‌دانم. یعنی من آن تفاوتی را که در افراد و فرهنگ‌ها است، دوست دارم آنچه از چیزی که من می‌دانم متفاوت است.

خبرنگار اسپوتنیک: آیا کشورهای اسلامی نیز بر آثار شما تاثیر داشته، کشورهایی چون افغانستان و ایران؟

ژان پل گوتیه: بدون شک که این کشورها به من الهام بخشیده اند. اما من زیاد به این کشورها سفر نمی‌کنم. یکبار من در هند بودم، که به شدت شیفته شدم. فرهنگ باورنکردنی!

مثلا، همه می‌دانند که لباس "مادر کلان‌ها" چه شکل است – نقش گلدار با رنگ‌های روشن. نقش از هند آمده است. و می‌دانید من چطور دانستم؟ هنگامی که من در هند بودم، در راجستان، من یک فیل بزرگی را دیدم، که بالای آن دو نفر نشسته بودند. بسیار یک تصویر زیبا. موسیقی شبیه کولی‌ها می‌نواختند. من از آنها پرسیدم: "ها، شما موسیقی کولی‌ها می‌نوازید؟"، آنها جواب دادند: "نخیر، این موسیقی عروسی در راجستان است". به این معنی که کولی‌های راجستان به تمام جهان سفر می‌کردند. دو مسیر سفر آنها وجود داشت – شمالی از طریق روسیه، بالکان، اروپا، و دیگر – از طریق یمن، مصر. آنها با خود شان عناصر فرهنگی مثل نقش‌ها حنا در قسمت‌های مختلف بدن را آوردند.

نباید گفت که فرهنگ‌های خالص وجود دارد، در هر فرهنگ عنصر خارجی مثل همین مثال کولی‌ها، وجود دارد. نظارت بر این بسیار جالب است. مهم است که هر کشور دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که آنرا از دیگر کشورهای، متفاوت می‌سازد. اگر تو در روسیه باشی، تو می‌دانی که در روسیه هستی. همینطور در هند و در فرانسه که تاثیر الجزایر و مراکش وجود دارد. مهم داشتن هویت است. اصالت چیزیست که به من الهام می‌بخشد، حتی اگر تاثیر کشور یا فرهنگ دیگری وجود داشته باشد.

خبرنگار اسپوتنیک: آیا می‌خواهید با نمایش خود به هند بروید؟

ژان پل گوتیه: البته که بلی، با کمال میل. اگر مرا دعوت کنند من با خوشحالی می‌روم. جالب است که هند تفاوت‌های بزرگی از کشورها و فرهنگ‌های دیگر دارد، دارای ذهنیت، مذهب و تصور دیگری از خدا می‌باشد. جالب خواهد بود که آنجا بروم و به آنها طرز دید خود را نشان دهم، تا آنها اینرا به چشم خود ببینند و من به واکنش آنها نگاه کنم. من با کمال میل آنجا خواهم رفت و به این افتخار خواهم کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала