ولادیمیر فلیپوف: پوهنتون دوستی ملل به موسسه آموزشی نوع تحقیقاتی مبدل میگردد

© Photo / People's Friendship University of Russiaولادیمیر فلیپوف: پوهنتون دوستی ملل به موسسه آموزشی نوع تحقیقاتی مبدل میگردد
ولادیمیر فلیپوف: پوهنتون دوستی ملل به موسسه آموزشی نوع تحقیقاتی مبدل میگردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پوهنتون دوستی ملل روسیه در تاریخ 5 فبروری شصتمین سالگرد خود را جشن می گیرد. در آستانه سالگرد، استاد پوهنتون، پروفیسور ولادیمیر فیلیپوف با ناتالیا کلیو خبرنگار خبرگزاری «ریا نووستی» مصاحبه انجام داده که توجه شما را به آن جلب میداریم.

ولادیمیر میخایلوویچ، امسال پوهنتون دوستی ملل روسیه شصتمین سالگرد خود را جشن می گیرد. طی سالهای گذشته پوهنتون چه مسیری طی کرده است؟ چه چیز دستیاب شده؟  برخورد نسبت به آموزش دانش آموزان چگونه تغییر کرده است؟

پروفیسور ولادیمیر فیلیپوف: به مدت 60 سال، پوهنتون دوستی ملل به طور بنیادی تغییر کرده است. 15-20 سال اول دوره مبارزه برای به رسمیت شناختن دیپلوم پوهنتون های اتحاد جماهیر شوروی در جهان بود، و این پوهنتون ما بود که ضربه اصلی را تحمل کرد - ما بیشترین دانشجویان خارجی داشتیم. ما تلاشهای زیادی کردیم و چنان کیفیت آموزشی را تضمین کردیم که بتوانیم با پوهنتون های انگلیسی، امریکایی و فرانسه رقابت کنیم. این دوره ای از شناخت علمی بود.

دانشگاه دوستی خلق های شهر مسکو - اسپوتنیک افغانستان
نمایش فرهنگی محصلین افغانستان در دانشگاه دوستی خلق های روسیه

مرحله بعدی مرحله توسعه تحقیقات علمی در جامعه دانشجویی و تقویت جایگاه در ساحه بین المللی بود. در اوایل دهه 90 مرزهای روسیه باز شد و نیاز به سنجش خود بر اساس معیارهای جهانی بوجود آمد. پوهنتون دوستی ملل به مرحله پوهنتون تشبثاتی – مشخصاً در دهه 90 وارد شد. ما یاد گرفته ایم که منابع جدید درآمد پیدا کنیم.

برای آنکه دستاوردهای خود را حفظ کنیم و حتی کار بیشتر از آن برای تقویت جایگاه خود در بین پوهنتون های به سطح جهانی انجام دهیم، لازم است نه تنها از روندهای مدرن در پیشرفت آموزش عالی پیروی شود، بلکه حل مشکلات جدید نیز ضروری است. به گونه مثال، پوهنتون هایی که دارای شاخص های بالای علم سنجی هستند در صد درجه اول جهانی قرار دارند. و پوهنتون دوستی ملل اکنون در ابتدای مسیر تبدیل شدن به پوهنتون نوع تحقیقاتی قرار دارد.

و چه چیز، احتمالاً، دستیاب نه شده؟ آیا برای دوره پنج ساله یا ده سال آینده برنامه ای وجود دارد؟

موضوعات استراتژیک وجود دارد که نیاز به راه حل های جامع دارند. به گونه مثال، ساختمان هایی در خیابان اورجونیکیدزی و شاهراه پادولسک داریم. مدتهاست كه برنامه ریزی شده است كه همه در یك واحد و در یك ساحه متمرکز شوند - در یك پوهنتون در خیابان میكلوخا-مكلای. اما برای این کار احداث ساختمان هایی برای فاکولته فیزیک و ریاضیات، فاکولته ایکالوژی و اکادمی انجینیری ضروری است.

موضوع حاد دیگر مربوط به ساخت و ساز است که سال هاست از دستور کار فعلی خارج نشده است - این سوال خوابگاه هاست. اگرچه ما هر 5 سال یک خوابگاه جدید 18 طبقه می سازیم، اما این کافی نیست - تعداد بیشتری از افراد وجود دارند که می خواهند در خوابگاه در شهرک دانش جویان زندگی کنند. در سال 2019 ما یک ساختمان جدید را به بهره برداری سپردیم و در سال 2020 عمارت نو را بنیانگذاری کردیم. ما دو تعمیر دیگر را بنیانگذاری خواهیم کرد و این به حل بخشی از وظایف در این زمینه کمک خواهد کرد، ولی ما ساختمانهای پنج طبقه ای دانش جویان داریم که تحت برنامه نوسازی مسکو قرار نمی گیرند.

ولی دستیابی به نتایج نامشهود - بطور مثال، شکل دادن به فرهنگ تحقیق در پوهنتون، دشوارتر است. سالها باید صرف شود، تا کارکنان نه تنها از کیفیت بالای فرایند آموزشی اطمینان حاصل کنند، بلکه تحقیقات علمی جدی را نیز انجام دهند.

اکنون کدام جهات تحصیلی در بین دانشجویان و جدیدالشمولان از تقاضای زیادی برخوردارند؟

در پوهنتون دوستی ملل بسیاری از زمینه های آموزش وجود دارد. اگر در سال 1993 هشت فاکولته و انستیتوت در پوهنتون وجود داشت، اکنون تعداد آنها به 16 رسیده است. هر سال ما برنامه ها را بررسی می کنیم، به خصوص برنامه های کارشناسی ارشد. نه تنها برنامه های جدید بوجود می آیند، بلکه برنامه های موجود تجدید می شوند.

برای خارجی ها در طول تاریخ پوهنتون دوستی ملل، اولین برنامه محبوب "رشته طبابت" بود. در درجه دوم روابط بین الملل قرار داشت. برای روسیه خوب است که فارغ التحصیلان ما بعنوان دیپلومات کار کنند. در سه رشته پیشتاز حقوق بین الملل قرار دارد. اما من همیشه خوشحالم که علاقه خاصی به تخصص های مربوط با انجینیری وجود داشته باشند.

دانش آموزان روسی نیز در وهله اول – همچنین به "رشته طبابت" علاقمندی دارند. بعد از آن زبانشناسی و حقوق قرار دارند. متأسفانه روسها تخصصهای انجینیری را کمتر انتخاب می کنند.

برنامه های شما برای کمپاین پذیرش آینده سال 2020 چیست؟

یکی از وظایف افزایش سهم دانشجویان خارجی است. چندین سال است که ما توانسته ایم تعداد آنها را افزایش دهیم، اما با توجه به تعداد زیاد دانشجویان روسی، فیصدی خارجی ها به سطح برنامه ریزی شده بالا نمی رود.

در عین زمان، ما نه تنها جهت تعداد دانش آموزان، بلکه جهت "کیفیت" آنها - سطح دانش آنها هنگام پذیرش، برگزیده ایم. به ویژه جذب خارجیان با استعداد دشوار است، زیرا آنها عمدتاً پوهنتون های روسی نه، بلکه غربی را انتخاب می کنند. به منظور معکوس کردن این روند و جذب دانش آموزان با استعداد خارجی، پوهنتون دوستی ملل 30 کلاس تخصصی در 22 کشور ایجاد کرده است و المپیاهای خارج از کشور را نیز برگزار می کند. ما یک بورسیه ویژه RUDN Brilliant Student برای برندگان المپیاد خارجی داریم – برندگان المپیا 25000 روبل در ماه دریافت میکنند. سال گذشته، ما مراکز را در بلغاریا، قرغیزستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکیه افتتاح کردیم - قبلاً آزمایش مدل جدید آموزش ماقبل پوهنتون را در خارج از کشور آغاز کرده ایم.

پوهنتون دوستی ملل به طور سنتی دانشجویان زیادی از قاره افریقا داشته است. آیا این روند اکنون ادامه دارد یا دانشجویان کشورهای آسیایی جایگزین آنها شده اند؟

پیش از این، دانشجویان افریقایی 25 تا 30 درصد را تشکیل می دادند، اما امروز این حدود 4 درصد از کل دانشجویان است. امروزه پوهنتون دوستی ملل بیشترین دانشجویان را از آسیا دارد. افریقا - در درجه دوم و کشورهای عربی – در درجه سوم قرار دارند. دانشجویان آمریکای لاتین و اروپا تقریباً یکسان هستند - تنها تفاوت این است که تعداد بیشتری دانشجویان امریکای لاتین در برنامه های کارشناسی، و اروپایی ها در تحصیلات تکمیلی و دکتورا وجود دارند.

آیا زندگی فارغ التحصیلان خود را دنبال می کنید؟ آیا فارغ التحصیلان خارجی از RUDN همچنان در مقام های رهبری در وطن شان کار میکنند؟

پوهنتون دوستی ملل دقیقاً برای آن سنجیده شده بود، تا اشخاص مسلکی را تربیه کند که روابط با کشور را که به آنها آموزش عالی داده، حفظ نمایند. یک واحد ویژه برای کار با فارغ التحصیلان در پوهنتون دوستی ملل وجود دارد، و ما یگانه پوهنتون روسی هستیم که تقریباً با 70 انجمن فارغ التحصیلانی که از پوهنتون های روسی و شوروی فارغ شده، ارتباطات سیستمی برقرار می کند.

ما کلوپ بین المللی کارفرمایان و کلوپ بین المللی فارغ التحصیلان و دوستان پوهنتون دوستی ملل را ایجاد کرده ایم. به ویژه، آنها برای دانشجویان پراکتیک سازماندهی میکنند و در یافتن شغل به متخصصان جوان کمک می کنند.

طبق معلومات شما، چند دانشجوی خارجی در روسیه مصروف کار هستند؟

این هنوز هم معدود است، زیرا در روسیه فرهنگی وجود ندارد که بتواند کیمیادانان، ریاضیدانان، فیزیکدانان با استعداد خارجی را استخدام کند. احتمالاً این میراث دوره اتحاد جماهیر شوروی است، زمانی که سیاستی وجود داشت که آنها باید حتماً به کشور خود بازگردند. ولی موارد مکرر وجود دارد که با استعدادترین فارغ التحصیلان پوهنتون دوستی ملل، به اروپا و امریکای شمالی رفته اند.

اکنون به سطح فدرال، وظیفه تعیین شده است که نه تنها تعداد دانشجویان کشورهای خارجی، بلکه تعداد فارغ التحصیلان بااستعداد خارجی که باقی خواهند ماند و برای اقتصاد ما کار می کنند، افزایش یابد. به عنوان مثال، در پوهنتون دوستی ملل برای استادان خارجی یک شاخص جداگانه – 10 فیصده - وجود دارد. این تقریباً 200 نفر در سال است. و ما به خارجی هایی که دوره تحصیلات اسپیرانتوری را به پایان می رسانند، نگاه می کنیم که بااستعدادترین آنها را جهت ماندن برای کار در پوهنتون دعوت می کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала