اعتراف پنتاگون: مرگ البغدادی تأثیری فوری بر کاهش قدرت داعش نداشت

© AFP 2023 / Al-Furqan Mediaپنتاگون: مرگ البغدادی تأثیری فوری بر کاهش قدرت داعش نداشت
پنتاگون: مرگ البغدادی تأثیری فوری بر کاهش قدرت داعش نداشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع آمریکا در گزارشی اعلام کرد مرگ سرکرده داعش تاثیر کمی بر این گروه تروریستی و عملیات‌ آن داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از abcnews سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) و مرکز فرماندهی این کشور (سنتکام) در ارزیابی خود به این نتیجه رسیدند که مرگ ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، در سال گذشته، ساختار فرماندهی یا عملیاتی این گروه را مختل نکرد. این ارزیابی در گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا درج شده است.

بنا بر ادعای آمریکا، البغدادی در حمله 26 اکتبر گذشته به محل استقرارش در شمال غربی سوریه که نیروی دلتای ارتش آمریکا آن را انجام داد، کشته شد.

در گزارش پنتاگون که هر سه ماه منتشر می‌شود و تازه‌ترین نسخه آن سه‌شنبه منتشر شد، آمده است: «مرکز فرماندهی آمریکا و آژانس اطلاعات دفاعی، هر دو به این نتیجه رسیدند که مرگ البغدادیدر ماه اکتبر، هیچ نتیجه فوری در کاهش توانمندی‌های داعش نداشت. مرکز فرماندهی آمریکا به دفتر بازرس کل وزارت دفاع اعلام کرد به دنبال مرگ ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، توانمندی‌های این گروه در سوریه ثابت ماند.»

Президент Сирии Башар Асад во время интервью - اسپوتنیک افغانستان
اسد به سخنان ترامپ در باره قتل البغدادی خندید

در گزارش بازرس کل در این خصوص آمده است: «یو.اس سنتکام اعلام کرد داعش هنوز منسجم است و ساختار فرماندهی و کنترل، شبکه‌های مخفی شهری دست‌نخورده‌ای دارد و نیروهایش در بیشتر مناطق روستایی سوریه حضور دارند.»

این مرکز فرماندهی اعلام کرد داعش بیشتر در حملات سبک علیه دولت محلی و نیرو‌های کرد هم در عراق و هم در سوریه موفقیت داشته است.

طبق برآورد وزارت خزانه‌داری آمریکا که در گزارش بازرس کل وزارت دفاع درج شده است، داعش «همچنان به درآمدزایی از طریق شبکه‌های قاچاق نفت در شمال شرقی سوریه ادامه می‌دهد. این (وزارتخانه) برآورد می‌کند این درآمد‌ها در مقایسه با دیگر منابع اصلی درآمد این گروه –از جمله باج‌گیری از طریق آدم ربایی، اخاذی، غارت و استفاده از شرکت صوری- ناچیز است.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد داعش همچنان «به صد‌ها میلیون دلار منابع مالی دسترسی دارد. و از حواله برای نقل و انتقال پول در درون و خارج از سوریه و عراق استفاده می‌کند.»

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها از عملیات کشتن البغدادیبه عنوان پیروزی بزرگ یاد کرده است و بارها در سخنرانی‌های خود به ان اشاره کرده است. در همین حال برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند آمریکا برای باقی ماندن در سوریه و عراق به طرح بهانه‌هایی واهی متمسک شده است و در پی خطر بالقوه جلوه دادن وجود محدود داعش است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала