نگرانی امریکا از دسترسی "الحشد الشعبی" به اف-16"

© AP Photo / Selcan Hacaogluطیاره اف-16
طیاره اف-16 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
واشنگتن نگران است که ممکن نیروهای «الحشد الشعبی» به تکنالوژی طیارت «اف-16» که در پایگاه «بلد» عراق بدون محافظ مانده اند، دسترسی یابند.

اسپوتنیک به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی روز شنبه در ادامه خط اتهام‌زنی به «الحشد الشعبی»، این گروه را به ایران نسبت داده و مدعی شده است که این نیروها ممکن است برای دسترسی به تکنالوژی طیارت «اف-16» اردوی عراق در پایگاه «بلد» تلاش کند و همین امر واشنگتن را نگران نموده است 

کشته شدن یکی از فرماندهان الحشد الشعبی در حملات هوایی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن یکی از فرماندهان الحشد الشعبی در حملات هوایی امریکا

بنا بر این گزارش، یک اسکادران متشکل از 34 طیاره جنگی اف-16 اکنون در پایگاه بلد مستقر است و حفاظت آن‌ها اکنون تنها بر عهده نیروهای اردوی عراق است. پیش از این، محافظت و پشتیبانی از این طیارات بر عهده نیروهای امریکایی و نیروهای قراردادی شرکت «لاکهید مارتین» بود، اما بعد از چند حمله راکتی به این پایگاه، این نیروها از روز 8 خولای به طور کامل بلد را ترک کرده‌اند.

راب لودویک سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است که ایالات متحده «همواره درباره امنیت تخنیک که به هر کشور شریک دیگری از طریق فروش نظامی ارائه می‌دهد، نگرانی دارد و تدابیر مناسبی اتخاذ می‌کند تا از هرگونه نشست ناخواسته جلوگیری کند».

فارین پالیسی نوشته است، از زمانی که نیروهای آمریکایی بلد را ترک کرده‌اند، مقامات امریکایی نگران هستند که مبادا الحشد الشعبی بتواند به تسلیحات تخنیک یا قطعات این طیارات دسترسی پیدا کند. 

یک مقام امریکایی مطلع از برنامه اف-16 به فارین پالیسی گفته است که «بزرگترین نگرانی»  امریکا این است که از تخنیک‌های حساس این طیاره مراقبت کند. وی گفته است: «ما به هیچ وجه راهی نداریم که دریابیم آن‌ها به دنبال چه چیز هستند و چه چیز را با خود می‌برند».

حمله الحشد الشعبی به مواضع داعش در سرحد با سوریه - اسپوتنیک افغانستان
حمله الحشد الشعبی به مواضع داعش در سرحد با سوریه

وی افزود: «فعلاً، در بلد، هیچ چیزی نیست. به هیچ وجه، هیچ نیروی امریکایی‌ای نیست تا امنیت را برقرار کند. وقتی بحث تخنیک مطرح است، وقتی اسرار تکنالوژی افشا گردد، در آنصورت تپ و تلاش بی فایده است».

فارین پالیسی همچنین به نقل از یک خلبان سابق اف-16 در اردوی عراق نوشته است: «هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را متوقف کند.»

با این همه، برخی دیگر از مقام‌های امریکایی این نگرانی‌ها را رد و عنوان کرده‌اند که دولت عراق به امریکا اطمینان داده است که به خوبی از این طیارات محافظت می‌کند. لودویک در این مورد گفته است: «دولت عراق به ما اطمینان داده است که گام‌هایی برای افزایش امنیت تجهیزات امریکایی در پایگاه هوایی بلد، برداشته است.»

این در حالی است که یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با فارین پالیسی مدعی شده است، احتمال اینکه الحشد الشعبی به این طیارات دسترسی یابد، زیاد است. او مدعی شده است که اردوی عراق به تنهایی توان محافظت از این اسکادران را ندارد.

پنتاگون به این عقیده است که امکان دارد که طیارات از دست دوم به کشوری دیگر بفروش برسد.

مایکل مولروی که تا دو ماه پیش مسئول سیاستگذاری خاورمیانه وزارت دفاع امریکا بود و حالا تحلیلگر امنیتی و نظامی شبکه «ای‌بی‌سی» است، در این مورد گفته است: «آن‌ها از پس مخارج آن‌ها برنمی‌آیند، نمی‌توانند طیارات اف-16 را تعمیر و نگهداری کنند. اما این سؤال پیش می‌آید که چرا ما برای آن‌ها چیزی نمی‌فروشیم که واقعا بتوانند از آن استفاده کنند و تعمیر و نگهداری آن برای آن‌ها چنین هزینه هنگفتی نداشته باشد؟».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала