استراتژی روسیه در آسیای مرکزی: مسکو هند را دعوت میکند، تا نفوذ چین را متوازن سازد

© Sputnik / Aleksei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر استراتژی روسیه در آسیای مرکزی: مسکو هند را دعوت میکند، تا نفوذ چین را متوازن سازد
استراتژی روسیه در آسیای مرکزی: مسکو هند را دعوت میکند، تا نفوذ چین را متوازن سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اینکه روسیه هند را به اتحادیه اقتصادی اورآسیا دعوت میکند، قصه توسعه سازمان همکاری شانگهای را به خاطر می آورد.

یووان جیانگ (Yuan Jiang) در مقاله منتشره در نشریه The Diplomat (امریکا) می نویسد، در اواخر سال گذشته، نیکولای کوداشف، سفیر روسیه در هند، اظهار داشت که با آغاز سال 2020، مسکو امیدوار است که توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و هند منعقد کند. در حال حاضر، EAEU ، سازمان بین المللی منحصر به فرد برای ادغام اقتصادی منطقه ای در ساحه بعد اتحاد جماهیر شوروی، شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرغیزستان و روسیه است. بدون شک، روسیه نقش اصلی را در آن بازی می کند و اعضای دیگر را در حاشیه قرار داده اند.

توافق روسیه و هند روی برنامه همکاری نظامی – تخنیکی - اسپوتنیک افغانستان
توافق روسیه و هند روی برنامه همکاری نظامی – تخنیکی

برای تائید اظهارات خود، كوداشف تأكید كرد كه در یك سال گذشته در روابط روسیه و هند تغییرات عظیمی رخ داده است. علاوه بر این، پیش بینی می شود که در سال 2020، و ناریندرا مودی صدراعظم هند و رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به طور مرتب باهم ملاقات خواهند کرد: در نظر است که مودی در روز تجلیل از جشن سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی در میدان سرخ در مسکو شرکت خواهد کرد که ثبوت اهمیت است که روسیه به این ملاقات قایل است.

باوجود این مفکوره پیوستن هند به EAEU الهام بخش احساس مبهم است. مانند توسعه سازمان همکاری شانگهای (SCO)، این وضعیت نیز به مثابه تلاش روسیه برای استفاده از هند معلوم می شود، تا قدرت اقتصادی در حال رشد چین را در آسیای میانه متوازن سازد.

هند و روسیه قرارداد نظامی به ارزش 14.5 میلیارد دالر امضاء کردند - اسپوتنیک افغانستان
هند و روسیه قرارداد نظامی به ارزش 14.5 میلیارد دالر امضاء کردند

در سال 2017، هند و پاکستان رسما عضویت دائمی سازمان همکاری شانگهای (SCO) را کسب کردند. این نخستین باری بود که SCO از زمان تأسیس در سال 2001 گسترش یافت و از تصمیم خود در سال 2008 مبنی بر عدم پذیرش موقت اعضای جدید صرفنظر كرد.

برای اجرای این بازی ژئوپلیتیکی و در عین حال حفظ روابط خوب با چین، حکومت روسیه درباره توامیت EAEU و کمربند اقتصادی پروژه «راه ابریشم» موافقت کرد که روسیه و چین در بیانیه مشترک مورخ 8 می سال 2015 اعلام کردند. رئیس جمهور پوتین گفت: "پروژه های EAEU و «راه ابریشم» می توانند به طور هماهنگ یکدیگر را تکمیل کنند."

توافقنامه تجارت آزاد بین EAEU و هند یک گام استراتژیک مؤثر خواهد بود که برای مهار کردن رشد نفوذ اقتصادی چین در آسیای میانه طراحی شده است. ولی، با توجه به تجربه قبلی در مورد سازمان همکاری شانگهای و اجرای طرح یک کمربند، یک راه در آسیای میانه، این امکان وجود دارد که کشورهای آسیای میانه ترجیح دهند از EAEU دوری کنند و به طور دو جانبه با هند معامله نمایند. روسیه احتمالاً از این موضوع آگاه است. با وجود این، دعوت هند پاسخکوی منافع مسکو است، اگر روسیه رقابت چند بازیکن را در آسیای میانه نسبت به آن که تنها چین در آن مسلط باشد، دورنمای جذاب تر بداند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала