صالح: خارجی‌ها در گفتگو با طالبان از منافع کشور ما نمایندگی نمی‌کنند

© Photo / دولت سازصالح: خارجی‌ها در گفتگو با طالبان از منافع کشور ما نمایندگی نمی‌کنند
صالح: خارجی‌ها در گفتگو با طالبان از منافع کشور ما نمایندگی نمی‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امرالله صالح معاون اول دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز، می‌گوید که خارجی‌ها در مذاکره با طالبان، از منافع افغانستان نمایندگی نمی‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل روزنامه صبح کابل، آقای صالح که روز پنجشنبه (3 دلو) در مراسم رونمایی نظرسنجی انستیتوت مطالعات جنگ و صلح سخن می‌زد، تأکید کرد: «هیچ خارجی‌ای از منافع ما در مذاکره با طالب نمایندگی نمی‌تواند و هم‌چنان منافع خود را بر ما تحمیل کرده نمی‌تواند».

او افزود که اگر مذاکرات میان امریکا و طالبان به نتیجه‌ای برسد، در توازن قوا در افغانستان، اخلال به وجود می‌آورد.

امرالله صالح - اسپوتنیک افغانستان
واکنش امرالله صالح به اظهارات وزیر خارجه پاکستان

او گفت که افغانستان با امریکا و یا بدون امریکا، از ارزش‌ها و دست‌آوردهای 18 سال گذشته، دفاع خواهد کرد. «خارجی باشد یا نه، ما از زن افغان، تاریخ افغانستان و ارزش‌های ملی دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که قانون ترافیکی پاکستان در کابل تطبیق شود».

آقای صالح، هم‌چنان گفت که ترکیب و تعداد اعضای هیأت مذاکره‌کننده با طالبان، مهم نیست؛ زیرا نتیجۀ گفتگوها از سوی لویه جرگه نهایی خواهد شد.

او گفت: «از دید فرهنگی، طالبان با تمام اقوام افغانستان در جنگ است، رهبران طالبان نه به ادبیات و نه به میراث فرهنگی اعتقاد دارند. در فرهنگ ستیزی طالب هیچ شکی نیست، این‌ها به عدالت قومی و سنت‌های دیرینه اعتقاد ندارند. طالبان افکارشان داعشی است و با فرهنگ دشمنی دارند».

این در حالی است که گفتگوهای صلح در جریان چند مدت گذشته، جدی شده است. گروه طالبان، با کاهش خشونت موافقت کرده است. طالبان، همچنان ابراز امیدواری کرده که تا پایان ماه جاری، توافق‌نامۀ صلح میان این گروه و امریکا به امضا برسد. با این حال، ریاست‌جمهوری تأکید می‌کند که مردم افغانستان خواهان کاهش خشونت نه، بلکه برقراری آتش‌بس استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала