سخنگوی طالبان: هیچ برنامه‌ای برای آتش‌بس با امریکا نداریم

© Sputnik / Z.Mمحمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که طالبان آماده اند عملیات نظامی شان را جهت فراهم کردن محیط امن برای نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان، کاهش دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با فرستادن بیانیه‌یی به روزنامۀ "دان" پاکستان، ابراز امیدواری کرده‌است که توافق صلح میان این گروه و امریکا تا پایان ماۀ جنوری سال روان میلادی، امضاء خواهد شد.

شاهین افزوده‌است که پیش از امضای این توافق، طالبان آماده‌اند تا عملیات نظامی شان را کاهش دهند: "هدف از [کاهش خشونت] فراهم کردن محیط امن برای نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان است".

توافق نامه صلح ممکن بین طالبان و امریکا پیش از پایان ماه جنوری امضا شود - اسپوتنیک افغانستان
توافق نامه صلح ممکن بین طالبان و امریکا پیش از پایان ماه جنوری امضا شود

وی همچنان گفته است که کاهش خشونت‌ها، در برگیرندۀ کاهش حمله‌های طالبان بر نیروهای افغان نیز خواهد بود: "هیچ توافقی در مورد آتش‌بس وجود ندارد. این یک کاهش در عملیات نظامی ما است. این وظیفۀ ما است که ببینیم چگونه، چه زمانی و کجا می‌توان عملیات نظامی خود را کاهش داد و فقط به نیروهای خارجی محدود نمی‌شود، بل این کاهش شامل تمام نیروها از جمله نیروهای دولتی خواهد بود".
این در حالی است که پیش از این، ملا عبدالغنی برادر، رهبر هیئت مذاکره کنندۀ طالبان با امریکا و از بنیانگذاران گروۀ طالبان گفته‌‎است که جنگ در افغانستان "زمانی ختم می‌شود که ایالات متحده از افغانستان بیرون شود".
ملا برادر، در گفت‌وگو با رسانۀ فرونت لاین، گفته‌است که امریکا با آمدن در افغانستان، اشتباه کرده‌است: "امریکا با آمدن و آغاز کردن جنگ در افغانستان، اشتباه بزرگی را مرتکب شد. بخاطری‌که هدف اصلی آن‌ها، یک نفر بود – اسامه بن لادن – و او حالا نیست. ما حالا موظف هستیم که از کشور ما با دادن جان خود دفاع کنیم".

عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح - اسپوتنیک افغانستان
سلام رحیمی: طالبان باید به آتش‌بس تن دهند/ تلاش‌های امریکا چشم‌گیر نیست

اما، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است که حکومت افغانستان تنها طرحی را خواهد پذیرفت که تضمین کنندۀ آتش‌بس باشد.
صدیقی صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور غنی روز گذشته گفت: "هنوز کدام پیش‌رفت قابل ملاحظه‌یی در این مورد صورت نگرفته‌است. برداشت ما در حکومت افغانستان این است که هرنامی که به این طرح داده می‌شود و یا هر پیشنهادی را که طالبان از پاکستان با خود آورده اند به قطر و با آقای خلیل‌زاد آن را مطرح می‌سازند، مردم ما باید شاهد آتش‌بس باشند. آتش‌بس اساسی ترین خواست مردم افغانستان است. به جز این موضوع، بحث دیگری نیست که روی آن در دوحه گفت‌وگو صورت بگیرد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала