سخنگوی طالبان: در توافقنامه با آمریکا چیز جدیدی وارد نشده است

© Sputnik / Z.Mمحمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که ریاست جمهوری افغانستان بر برقراری آتش‌بس به عنوان بخشی از توافق آمریکا و طالبان تاکید دارد،سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که در توافقنامه هیچ چیز جدید درج نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، سهیل شاهین،سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که در توافقنامه این گروه با آمریکا هیچ چیز جدیدی وارد نشده و از نظر این گروه، توافقنامه نهایی و آماده امضا است.

مذاکرات مستقیم آمریکا و طالبان برای یافتن یک توافق سیاسی بین طرفین مهرماه سال 97 در قطر آغاز شد و پس از 10 دور گفت‌وگو دو طرف بر روی 4 محور موافقت کردند.

این محورها شامل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، کاهش خشونت‌ها، عدم استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها و نیز آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.

شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
قصد آمریکا برای معامله با طالبان در سال جدید میلادی

گفتنیست که  در ماه سپتامبر گذشته به نظر می‌رسید شرایط برای حصول توافق میان آمریکا و طالبان فراهم آمده است تا فرایند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز و آتش‌بسی میان طالبان و دولت افغانستان برقرار شود؛ موضوعی که می‌توانست به بیش از 18 سال جنگ داخلی در کشور پایان دهد. اما در همان ماه دونالد ترامپ پس از کشته شدن یک سرباز افغان، به طور ناگهانی مذاکرات را متوقف و چندی پیش  زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان اعلام کرد که شرط آمریکا برای از سرگیری مذاکرات، کاهش خشونت در افغانستان است.

دو روز پیش «صدیق صدیقی» سخنگوی ارگ ریاست جمهوری درباره تاکید آمریکا بر "کاهش خشونت‌ها" تصریح کرد که این واژه معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه‌ عملی ندارد و دولت افغانستان برای  آغاز گفت‌وگوهای صلح، خواستار برقراری آتش‌بس است.

«حاجی دین محمد» معاون شورای عالی صلح افغانستان نیز ضمن تاکید بر ضرورت امضای هر چه زودتر توافقنامه بین آمریکا و طالبان به «رادیو آزادی» گفت: این توافقنامه به جای رسیده که بالاخره باید امضا شود و نباید به بهانه‌های مختلف امضای آن متوقف شود. اگر طالبان آتش‌بس را بپذیرند، خوب است، اما اگر موانع بر سر اعلام آتش‌بس است، کاهش خشونت‌ها هم می‌تواند ما را به آتش‌بس برساند و نیاز است که روند صلح همین گونه به پیش برود.

 «اسماعیل خان» از رهبران برجسته جهادی و وزیر سابق انرژی و آب نیز گفت که اگر دولت بر موضوع خود بر اعلام آتش‌بس پافشاری کند و طالبان نیز بر خروج همه نیروهای آمریکایی تاکید کند روند صلح با بن‌بست مواجه می‌شود.

در همین حال، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریكا نیز در یک مصاحبه ابراز داشت که احتمال دارد، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در سال جدید (2020)  با طالبان توافق كند، اما حتی اگر توافقی نیز در میان نباشد، واشنگتن قصد کاهش نیرو ها در افغانستان را دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала