اعتراف ایران به سرنگونی هواپیمای اوکراین

© Sputnik / Mazyar Asadiاعتراف ایران به سرنگونی هواپیمای اوکراین
اعتراف ایران به سرنگونی هواپیمای اوکراین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایران اعتراف کرد که به طور تصادفی هواپیمای اوکراینی را سرنگون کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده که هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 اوکراین که در نزدیکی تهران سقوط کرد، به دلیل «خطای انسانی» به‌طور تصادفی مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

  شرکت دولتی رادیو و تلویزیون صدا و سیمای ایران به نقل از بیانیه‌ای ارتش ایران اعلام کرد: «در نتیجه اشتباه و به گونه غیر عمدی این هواپیما سرنگون شده است».

در بیانیه ستاد کل همچنین گفته می‌شود، این حادثه به دلیل اینکه هواپیما در نزدیکی یک هدف مهم نظامی پرواز می کرد، به وقوع پیوست. ارتش ایران همچنین افزوده است: این رویداد در «شرایط هشدار بالا» در رابطه به تهدید های آمریکا در واکنش به حمله به پایگاه های عراق صورت گرفته است.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت كه "یك خطای انسانی در هنگام بحران برانگیخته شده به دلیل افدامات ماجراجویانه آمریكا" منجر به این سانحه شد. وی همچنین تسلیت و عذرخواهی خود را به خانواده های قربانیان سقوط هواپیما ابراز داشت.

 نکات کلیدی سخنرانی ترامپ پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق - اسپوتنیک افغانستان
نکات کلیدی سخنرانی ترامپ پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز (10 جنوری) پس از آنکه حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران را «تراژدی» خواند گفت: «من هم شک و تردیدهایی دارم. اتفاق بسیار دردناکی است. درباره این سقوط ابراز تردید‌ شده است. شاید در آنجا کسی اشتباهی کرده است. بعضی ‌ها گفته اند مشکل فنی بود.»

پس از این اظهارنظر رئیس جمهوری آمریکا منابع اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند شواهدی وجود دارد که این هواپیما توسط ایران سرنگون شده است.

هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین در تاریخ (18 جدی)  دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی به مقصد کی‌یف در نزدیکی تهران با 176 سرنشین سقوط کرد. این اتفاق تنها ساعاتی بعد از حمله موشکی ایران به مواضع نیروهای آمریکایی در عراق بود که به گفته مقامات سپاه،‌ انتقام از قتل قاسم سلیمانی توسط آمریکا بود.

همان زمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، اوکراین با وجود انکارهای ایران، حمله موشکی یا تروریسم را از جمله تئوری های ممکن برای وقوع این سانحه دانست.

تنش‌ها میان ایالات متحدۀ و جمهوری اسلامی ایران، زمانی بالا گرفت که آمریکا در بامداد سوم جنوری، قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌المهندس معاون سازمان حشد شعبی عراق در فرودگاه بغداد هدف قرار داد و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام امریکا، بامداد هشتم جنوری به دو پایگاه آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد. ایران اعلام کرد که این حمله در عملیاتی تحت نام «قاسم سلیمانی» و با هدف انتقام انجام شده است.

وزارت خارجه ایالات متحده اخیرا در یک توئیت نوشت: «سلیمانی قهرمان نبود. او قاتل ایرانی ها، آمریکاییان، و هزاران تن دیگر بود».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала