سلاح نو روسیه را، ظاهراً، نمی توان متوقف ساخت

© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر سلاح نو روسیه را، ظاهراً، نمی توان متوقف ساخت
سلاح نو روسیه را، ظاهراً، نمی توان متوقف ساخت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه سلاح را مستقر ساخته که مستقیماً متوجه امریکا می باشد. هیچ یک از سیستم های شناخته شده دفاعی توان متوقف ساختن این راکت را ندارد. این سلاح «آوانگارد» نام دارد و برای اولین بار دو نمونه آن در روزهای رخصتی کرسمس به نوکریوالی محاربوی گذاشته شده اند. این راکت به اصطلاح «hypersoni» است.

هالوارد سانبرگ (Hallvard Sandberg) در مطلب منتشره در نشریه NRK (ناروی) می نویسد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه میگوید که این سیستم تسلیحاتی می تواند هم از دفاع ضد راکتی فعلی و هم دورنمایی عبور نماید.

پوتین طبق خبر آژانس رویتر اعلام داشت: "امروز ما در تاریخ جدید و نوین موقعیت بی نظیری داریم: آنها در حال دنبال کردن ما هستند." "هیچ کشوری در جهان اصلاً سلاح های مافوق سرعت صوت ندارند و چه رسد به سلاح های مافوق سرعت صوت برد قاره یی ".

تولید انبوه موشک مافوق صوت آوانگارد در روسیه آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
تولید انبوه موشک مافوق صوت "آوانگارد" در روسیه آغاز شد

جنرال سرگئی کاراکایف، قوماندان نیروهای راکتی استراتژیک در تاریخ 27 دسامبر گفت که این راکت ها در فرقه های در منطقه اورینبورگ مستقر شده اند.

راکت "آوانگارد" می تواند سرگلوله هسته ای با ظرفیت دو مگاتن حمل نماید. راکت می تواند با سرگلوله معمولی مجهز گردد.

سرعت فوق العاده

روس ها ادعا می کنند که "آوانگارد" - سریعترین سیستم تسلیحاتی جنبشی شناخته شده در جهان است. طور که یوری بوریسوف، معاون صدراعظم به تلویزیون «زیوزدا» گفت، این راکت با سرعت 27 برابر سرعت صوت پرواز می کند. این نه کیلومتر در ثانیه است.

هدف روسیه از نشان‌دادن آوانگارد به امریکایی‌ها چه بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
هدف روسیه از نشان‌دادن "آوانگارد" به امریکایی‌ها چه بود؟

سیستم های تسلیحاتی سریعتر نیز وجود دارد، اما آنها لیزری هستند.

تردیدهای وجود دارند

اینا هولست-پدرسن كوام (Ina Holst-Pedersen Kvam)، محقق اكادمی نظامی-بحری ناروی گفت: "سیستم "آوانگارد" به کتیگوری سیستم های تسلیحاتی روسیه متعلق است كه ویژگی های فنی و استفاده پیش بینی شده از آن باعث تردیدهای قابل ملاحظه می گردند." سرگئی ایوانوف وزیر دفاع پیشین گفت که "آوانگارد" جهت و ارتفاع را پیوسته تغییر می دهد، بنابراین محاسبه موقعیت دقیق این راکت غیرممکن است".

ناتوانی امریکا در دفع راکت «آوانگارد» روسیه - اسپوتنیک افغانستان
ناتوانی امریکا در دفع راکت «آوانگارد» روسیه

هولست-پدرسن كوام معتقد است که كرملین در مورد ویژگی های این سیستم مبالغه می كند.

کارشناس نارویژی معتقد است که "ظاهرا، در برابر آنها هدف تقویت اعتبار سیستم های بازداری روسیه قرار دارد. اگر این مساله متخصصان غربی را دچار سردرگمی کند، پس یک نوع امتیاز خوش آیند کسب می کنند."

پیش بینی میشود که سلاح های روسی در ارتفاع کمتر از 100 کیلومتر - زیر مرز فضا - کار خواهد کرد.

دفاع ضد راکتی ایالات متحده عمده تاً برای نابودسازی سلاح های بالستیک دشمن در فضا ساخته شده است. یعنی این سیستم علیه اسلحه عیار شده که نمی تواند از ضربه فرار کند.

"آوانگارد" در ارتفاعات دیگری کار می کند که در آن این سیستم های دفاعی چندان مؤثر نیستند.

امریکایی ها دو سیستم دفاع ضدراکتی دارند که برای نابودسازی راکت در اتموسفییر هنگام پرواز به سوی هدف محاسبه شده اند. ولی برای اصابت موفقیت آمیز سیستم های «پیتریوت»(Patriot)  و «تید» (THAAD) به هدف، مسیر قابل قابل پیش بینی ضروری است.

اما "آوانگارد" طیاره بدون سرنشین است، به این معنی که می تواند به سرعت مسیر خود را تغییر دهد.

ویدئوی راکت آوانگارد برای اولین بار منتشر شد - اسپوتنیک افغانستان
ویدئوی راکت آوانگارد برای اولین بار منتشر شد

روس ها مدت ها است که بر سیستم های تسلیحاتی اتکا میکنند که برخلاف آنها سیستم دفاع راکتی امریکا عاجز است - گرچه خود امریکایی ها ادعا می کنند که سیستم دفاع راکتی آنها فقط بر ضد کشورهایی مانند کوریای شمالی و ایران متوجه است.

انجن های نوع جدید

سلاح های هیپرسونیک مانند "آوانگارد" با یک راکت معمولی سرعت می گیرد و پس از آن انجن خودشان شروع به فعالیت می کند. طبق گفته مجله نظامی (Jane's)، "آوانگارد"  از انجن هوایی - ریاکتیوی با سوخت جامد استفاده خواهد کرد.

این سیستم جدید از سیستم معمولی امریکایی که از سوخت مایع استفاده می کند، تفاوت قابل توجهی دارد.

کارشناس در اخیر می نویسد، اگر روس ها واقعاً اسلحه های هیپرسونیک را با سرعت اعلام شده ساخته اند، این بدان معنی است که آنها یک عده قضایای اساسی انجینیری را حل کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала