پیامدهای طرح اخراج آمریکا از عراق

© Photo / LCpl Andrew P. Roufs, USMC / Defense Imageryپیامدهای طرح اخراج آمریکا از عراق
پیامدهای طرح اخراج آمریکا از عراق - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان امور بین المللی پیامد های اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را بررسی و تحلیل نموده اند.

به گزارش اسپوتنیک، خروج نظامیان آمریکایی از عراق، احتمال دارد هم برای دونالد ترامپ، و هم برای ایران یکسان مفید واقع شده و در ضمن به بهبود اوضاع پس از ترور سردار قاسم سلیمانی نیز کمک کند.

رابرت مولی، رئیس گروه بین المللی بحران، روز سه‌شنبه در صحبت به خبرنگاران گفت: "من فکر می کنم اکنون آنها بی سر و صدا نشسته اند و برخی از مزایای سیاسی آنچه را که اتفاق افتاده است تحلیل می کنند. رای گیری در پارلمان عراق، تظاهرات گسترده به طور ابهام آمیز در ایران ، و همچنین در عراق.

کارشناس می‌گوید: من باور دارم که گروه های درگیر معتقدند که آنها می توانند در بعضی مقاطع سود سهام دیپلماتیک دریافت کنند.

وی به آمریکا هشدار داد یک معنی این اقدام پارلمان عراق (طرح اخراج نیرو های آمریکایی)  این است که آمریکا باید از کل منطقه خاورمیانه خارج شود و ممکن است این مسئله تحقق یابد.

وی گفت: "سوال این است که آیا این مسئله به گونه مستقیم و ویا هم غیرمستقیم خواهد بود، اکنون یا بعداً، و  آیا پاسخ نظامی با گزینه سایبری یا هسته ای را در قبال خواهد داشت یا خیر؟. باید منتظر بود که چه اتفاقی رخ خواهد داد.به گفته وی ، تهران هراس دارد كه عدم پاسخ به عنوان مظهر ضعف تلقی شود.

 تهدید ترامپ به اعمال شدیدترین تحریم‌های علیه عراق  - اسپوتنیک افغانستان
تهدید ترامپ به اعمال شدیدترین تحریم‌های علیه عراق

برخی کارشناسان حوزه عراق و آمریکا نیز تحلیل های مختلفی درباره اقدام پارلمان عراق داشته اند. ویلیام ویشلر مدیر مرکز رفیق حریری در این باره به نشریه شورای آتلانتیک گفته است اقدام برای اخراج نیروهای آمریکا از سوی پارلمان عراق حتی حضور دیپلماتیک واشنگتن را نیز در عراق تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است به آمریکا اجازه فعالیت تجاری در مناطق زیادی از عراق را ندهد.

کریستن فونتن رز، مدیر مرکز مطالعات استراتژِک خاورمیانه هم معتقد است درست است پارلمان عراق امر به خروج آمریکا کرده اما توصیه آن الزام آور نیست. مسئله حضور آمریکا بر اساس تصمیم دولت عراق بوده و دولت عراق می تواند در این باره تصمیم گیری کند و با توجه به این که دولت فعلی حالت دولت موقت را دارد عادل عبدالمهدی نمی تواند در این باره تصمیم گیری کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала