سفر هیأت طالبان به پاکستان جهت مشوره با شورای کویته در مورد آتش‌بس

© Sputnik / PMمولوی حنفی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر در دومین نشست بینالافغانی در مسکو
مولوی حنفی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر در دومین نشست بینالافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع آگاه از دور تازه‌ی گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان ایالات متحده و گروه طالبان، از سفر یک هیأت سه نفری گروه طالبان به پاکستان خبر می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه "هشت صبح کابل" این منابع می‌گویند، هدف از سفر این هیأت سه نفری طالبان از دوحه به پاکستان، گرفتن مشوره برای برقراری «آتش‌بس موقت» با حکومت افغانستان است. به گفته آنان این هیأت پس از دیدار با زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در قطر، وارد پاکستان شده‌اند.

این هیات گروه طالبان در حالی از قطر به پاکستان رفته است که گفته می‌شود جنگ‌جویان گروه طالبان از رهبری شورای کویته که در پاکستان مستقر است، دستور می‌گیرند. منابع آگاه از این سفر هیأت سه نفری طالبان به پاکستان ابراز امیدواری می‌کنند که شورای کویته و رهبران ارشد گروه طالبان به برقراری آتش‌بس میان جنگ‌جویان این گروه و حکومت افغانستان دیدگاه مثبت داشته باشند.

اگر طالبان آتش بس را نپذیرند، نتیجه مذاکرات چی خواهد شد؟  - اسپوتنیک افغانستان
اگر طالبان آتش بس را نپذیرند، نتیجه مذاکرات چی خواهد شد؟

هم‌چنان این سفر هیأت طالبان به پاکستان پس از آن صورت می‌گیرد که زلمی ‌خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان، دور تازه‌ای از گفت‌وگوهایش را با گروه طالبان آغاز کرده است. آقای خلیل‌زاد، در شانزدهم قوس برای از‌سرگیری مذاکرات صلح با نماینده‌گان سیاسی گروه طالبان وارد قطر شد.

نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان پس از دیدارش با هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان در قطر گفته است که محور این دور گفت‌و‌گوهایش چگونه‌گی برقراری آتش‌بس و پرداختن به پناه‌گاه‌های امن طالبان در بیرون از افغانستان بوده است. آقای خلیل‌زاد هم‌چنان در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی در کابل گفته است که او به یک مرحله مهم در روند صلح افغانستان نزدیک شده است. او اما روشن نساخته که منظورش از این مرحله مهم چیست.

ارگ ریاست جمهوری یک هفته پیش از آغاز این دور گفت‌و‌گوهای زلمی ‌خلیل‌زاد با نماینده‌گان گروه طالبان در قطر، گفته بود که این دور گفت‌و‌گوهای صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان در تبانی نزدیک با حکومت افغانستان آغاز خواهد شد. ارگ ریاست جمهوری خاطرنشان ساخته بود که آقای خلیل‌زاد در دیدارش با هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان در قطر روی منحل شدن پناه‌گاه‌های امن طالبان در بیرون از افغانستان و توافق روی برقراری یک آتش‌بس خواهد بود.

با این همه، گروه طالبان تا کنون درباره توافق آتش‌بس با حکومت افغانستان دیدگاه تازه ارایه نکرده است. طالبان یک بار دیگر روی موضع قبلی‌شان تأکید کرده و گفته‌اند که پس از امضای توافق‌نامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، درباره برقراری آتش‌بس تصمیم خواهند گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала