تهران مخالف گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان است

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / تهران مخالف گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان است
تهران مخالف گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایران از اینکه گفتگوهای صلح میان طالبان و امریکا دوباره بدون اشتراک دولت افغانستان آغاز شده است ناراض است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ایران در کنفرانس خبری که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان و با موضوع افغانستان برگزار شد، بر مخالفت تهران با مذاکرات امریکا با گروه طالبان تاکید کرد.
علی شمخانی گفت:«با مذاکرات امریکا با گروه شورشی طالبان به دو دلیل مخالف هستیم، اول اینکه اگر دولت افغانستان در این مذاکرات اشتراک نداشته باشند این مذاکرات بی نتیجه خواهد بود، دوم ما تجربه بُن را درباره مشارکت آمریکا در بحث افغانستان داریم که بعد از اقدام تحسین شده و مثبت و خیرخواهانه ایران، ما را در محور شرارت قرار دادند به دلیل عدم اعتماد به امریکایی‌ها در چنین فرمتی شرکت نکردیم.
گفتنیست، که گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان که در حدود یک سال ادامه داشتند، اما در ماه سپتامبر از سوی رییس‌جمهور امریکا متوقف شدند.
زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که مأموریت پیشبرد گفت‌وگوها با طالبان را در قطر به عهده دارد، در دور تازۀ از سفرهایش، چندی پیش به کابل آمد و با مقام‌های حکومت افغانستان و شماری از چهره‌های سیاسی در افغانستان دربارۀ روند صلح گفت‌وگو کرد.
گفتگوهای صلح امریکا با طالبان پس از سه ماه توقف به روز شنبه (۱۶ قوس) در قطر از سر گرفته شد و برخی از مقام‌های امریکایی گفته بودند که محور این مذاکرات کاهش خشونت‌ها در افغانستان است که با مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس دنبال شده است.
پیش از این مهاجمان به روز چهارشنبه پس از دو انفجار موتر بم گذاری شده در نزدیکی میدان هوایی بگرام وارد تعمیر یک شفاخانه در محوطه این پایگاه شده و برای چندین ساعت با نیروهای خارجی به درگیری پرداختند.و در عین حال دور جدید گفتگوهای امریکا و طالبان از شنبه هفته گذشته آغاز شد و شام پنجشنبه هفته گذشته برای یک وقفه کوتاه متوقف شد. بعد از توقف این گفتگو‌ها زلمی خلیل‌زاد به پاکستان رفت و بعد از دیداری با وزیر خارجه و رییس ستاد ارتش این کشور در صفحه توییتر خود نوشت که پاکستان تعهد سپرده تا برای کاهش خشونت و مذاکرات رسمی بین‌الافغانی سهولت ایجاد کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала