لایحه قانون جدید تابعیت در هند جنجال برانگیخت

© AFP 2023 / PUNIT PARANJPE لایحه قانون جدید تابعیت در هند جنجال برانگیخت

 
لایحه قانون جدید تابعیت در هند جنجال برانگیخت
 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صدها تظاهرکننده در هند در اعتراض به قانون جدید شهروندی دراین کشور، جاده ها را در شمال شرق هند بستند. این قانون به مهاجران غیرمسلمان از افغانستان، پاکستان و بنگله دیش زمینه کسب شهروندی هند را فراه می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک،  لایحه قانون شهروندی "جنجال‌برانگیز" هند دوشنبه شب با اکثریت آرا از سوی مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این قانون باید از سوی شورای ایالات نیز مورد تائید قرار گیرد. براساس این لایحه اصلاحی قانون شهروندی، قرار است به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای پاکستان، بنگله دیش و افغانستان، تابعیت هندی داده شود.

پیشنوش این قانون جدید حکم می کند که به هندوها، سیک ها، بودایی ها، جینیست ها، پارس ها (زردشتی ها) و مسیحیانی که تا تاریخ 31 دسامبر 2014 از کشورهای نامبرده وارد هندوستان شده باشند، تابعیت هندی داده شود. 

تصویب این قانون توسط مجلس نمایندگان اعتراضاتی را نیز در پی داشته است. سازمان دانشجویان هشت ایالت شمال شرقی از ساعت 5 صبح روز گذشته به وقت محلی دست به اعتراض زده و دروس شان را تعطیل کرده اند.

آنها با این قانون مخالفت کرده و باور دارند که این کار باعث آمدن تعداد بیشتری از مهاجران به منطقه مرزی شده و از لحاظ فرهنگی و سیاسی بر مردم بومی این مناطق اثر می گذارد. شمار زیادی از مهاجران به گونه غیرقانونی از بنگله دیش وارد مناطق شمال شرقی هند می شوند. اکنون دولت سعی دارد که به مهاجران هند و برخی اقلیت های دیگر مذهبی حق شهروندی فراهم کند.

معترضان در ایالت آسام با آتش زدن تایرهای موتر و نشستن بر روی سرک، ترافیک را در سراسر این ایالت مختل کردند. دکان ها و مغازه ها مسدود شده و چندین موتر تخریب شدند.

معترضان همچنین تصویرهای رهبران حزب حاکم به شمول نخست وزیر نارندرا مودی، داخله و وزیر اعلی ایالت آسام را به آتش کشیدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала