۳۶ مقام عالی رتبه دولتی افغانستان به اتهام فساد اداری محاکمه شدند

© Photo / AGO fbمحاکمه ۳۶ مقام عالی رتبه دولتی متهم به فساد اداری
محاکمه ۳۶ مقام عالی رتبه دولتی متهم به فساد اداری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پیوند به قضایای فساد اداری معینان وزارت‌ها و ادارات مستقل، جنرالها،کمیشنرها، والی‌ها، شاروال‌ها، رئیس‌ها و اعضای شورای ولایتی مورد محاکمه قرار گرفته اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرنامه نشرشده توسط لوی سارنوالی، این اداره با رعایت بی‌طرفی، استقلالیت و مبارزه با فساد اداری بر بنیاد قوانین نافذ کشور، ۳۶ تن از مقامات عالی رتبه دولتی را به اتهام فساد اداری محاكمه كرد.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری بر بنیاد فرمان شماره ۵۳ ریاست جمهوری، برای مبارزۀ موثر با این پدیده، در چارچوب این اداره ایجاد شده است.
از آغاز فعالیت این مرکز تاکنون، به یک‌هزار و ۵۳ قضیۀ سنگین فساد اداری، در بخش ملکی و نظامی رسیدگی شده است.

رئیس سیگار: فساد اداری سبب تقویت صفوف طالبان شده است - اسپوتنیک افغانستان
رئیس سیگار: فساد اداری سبب تقویت صفوف طالبان شده است

چنانچه در پیوند به این قضایا ده تن از معینان وزارت‌ها و ادارات مستقل، ۱۶ جنرال،۱۰ کمیشنر، ۱۹ دگروال، دو والی، سه شاروال، دو رئیس شورای ولایتی و پنج عضو شورای ولایتی، مورد محاکمه قرار گرفته اند.
جلسات قضایی این مرکز همواره در حضور رسانه‌ها، جامعۀ مدنی و نهاد ملی و بین‌المللی به گونۀ علنی راه اندازی و لوی سارنوالی به منظور تأمین عدالت، شفافیت و حساب‌دهی، آمار و احسائیۀ جرایم را به دست نشر سپرده است.
همچنين این مرکز در مجموع ۵۵ جلسه قضایی استیناف را برگزار کرده است كه در نتیجۀ این جلسات،  ۱۷۹ تن محكوم گرديده كه ۱۴۵ تن آنان محکوم به حبس، ۱۷ تن محکوم به جزای نقدی و ۱۷ تن دیگر برائت گرفته اند.
در نتيجه احکام قضایی، این مرکز پول هنگفتی بابت جزای نقدی، جبران خساره، مبالغ قابل مصادره و رد از سوی محاکم حکم شده است.
بنا بر اعلام مركز عدلی و قضايی مبارزه با جرائم سنگين فساد اداری، این مبالغ مشمول دو میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۵۶۷ افغانی، ۱۵۳ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۸۲۱.۴ دالر امریکایی، ۲۹۹ هزار و ۵۰۰ روپیۀ پاکستانی، ۳۰۹ میلیون تومان ایرانی، شش میلیون و ۷۰۱ هزار ریال سعودی، ۱۰۰ هزار درهم امارات و ۱۵ هزار یورو می‌باشد.

حمله به دو تن از دادستان‌های جرایم سنگین فساد اداری در کابل - اسپوتنیک افغانستان
حمله به دو تن از دادستان‌های جرایم سنگین فساد اداری در کابل

از این میان هفت میلیون و ۹۷۱ هزار و ۷۴۹.۶۱ افغانی، ۲۸۱ هزار و ۲۰۰ دالر امریکایی، ۲۹۹ هزار و ۵۰۰ روپیۀ پاکستانی، ۱۵۰ هزار ریال سعودی، ۱۰۰ هزار درهم امارات و ۱۵ هزار یورو به حساب دولت واریز شده است.
در پیوند به این قضایا ۹۳ تن از متهمان، از سوی لوی څارنوالی ممنوع‌الخروج شده اند.
مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری صلاحیت دارد تا به جرایمی که از سوی مقامات عالی‌رتبۀ دولتی، جنرالان و مقامات دولتی مندرج مادۀ دوم قانون تنظیم معاشات مقامات دولتی انجام می‌شود، رسیدگی نماید.
در همین حال متهمان جرایم مندرج اجزای ۱۱، ۲ و ۴ مادۀ ۳ قانون نظارت بر تطبیق استراتیژی مبارزه علیه فساد اداری، متهمان جرم رشوه و متهمان جرم پول‌شویی از سوی این مرکز مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала