کمیسیون انتخابات: نامزدان و ناظران نشست مشترک برگزار می‌کنند

© Photo / IECکمیسیون انتخابات: نامزدان و ناظران نشست مشترک برگزار می‌کنند
کمیسیون انتخابات: نامزدان و ناظران نشست مشترک برگزار می‌کنند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی تداوم جنجال‌های انتخاباتی و تأخیر در اعلام نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری، قرار است فردا (یکشنبه، 7 قوس) کمیسیون مستقل انتخابات، شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و نهادهای دخیل در روند انتخابات نشست مشترکی را برای دریافت یک راه‌حل به این جنجال‌ها برگزار کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، انتظار می‌رود در حدود هفتاد تن از نماینده‌گان دسته‌های انتخاباتی، ناظران انتخابات، جامعۀ مدنی و دیگر نهادهای دخیل در روند انتخابات، در نشست فردا شرکت کنند.

اما، برخی از دسته‌های انتخاباتی آن‌چه فراهم‌نشدن زمینۀ پوشش زنده این نشست و نبود زمینه برای گفت‌وگو آزاد میان دسته‌های انتخاباتی و کمیسیون مستقل انتخابات می‌دانند، می‌گویند که در این نشست شرکت نخواهند کرد.

ارگ: نتایج انتخابات به میل و سلیقه نامزدان اعلام نخواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: نتایج انتخابات به میل و سلیقه نامزدان اعلام نخواهد شد

دستۀ انتخاباتی گلبدین حکمتیار، نشست فردا را نمادین می‌خواند و می‌گوید که این نشست پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

همایون جریر، عضو دستۀ انتخاباتی گلبدین حکمتیار گفت: «این جلسه، یک جلسۀ بسیار شکلی و تشریفاتی است؛ در این جلسه شرکت نمی‌کنیم».

دستۀ انتخاباتی عبدالله عبدالله هم دربارۀ چگونگی برگزاری این نشست، انتقادهایی دارد و می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات به‌جای برگزاری این نشست در پشت درهای بسته بگذارد رسانه‌ها نیز در این نشت حضور داشته باشند.

نور رحمان اخلاقی، عضو دستۀ انتخاباتی عبدالله عبدالله اظهار داشت: «امروز دربارۀ پخش زنده و دربارۀ این‌که طرف‌های بحث روشن باشند و هردو طرف فرصت داشته باشند و متأسفانه تا جایی‌که من می‌دانم، کمیسیون یک دفاع قانونی ندارد، از عملکردش دارد فرار می‌کند».

یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان نیز بیان داشت: «مواردی‌که دارند به‌عنوان نکات اعتراضی و استنباط از قانون و طرزالعمل، باید بسیار واضیح و روشن در حضور اشتراک کننده‌ها بیان کنند».

اورنگ زیب، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در این نشست رسانه‌ها حضور خواهند داشت: «رسانه‌ها حضور می‌داشته باشند و در حضور رسانه‌ها این موضوعات مطرح می‌شود».

این همه در حالی است که پس از دو نیم ماه از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات موفق نشده حتا نتایج نخستین این انتخابات را اعلام کند.

مزید بر این، دسته‌های انتخاباتی عبدالله و حکمتیار تظاهرات‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند و خواهان تأمین «شفافیت» در این انتخابات استند.

دستۀ انتخاباتی عبدالله عبدالله، از چند هفته بدینسو هفت دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات را بسته است و اجازه نمی‌دهد بازشماری آرا در این مرکزها انجام شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала