پمپئو: تبادل زندانیان روند صلح افغانستان را تسریع می بخشد

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonپمپئو: تبادل زندانیان روند صلح افغانستان را تسریع می بخشد
پمپئو: تبادل زندانیان روند صلح افغانستان را تسریع می بخشد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا می گوید، که تبادل زندانیان روند صلح افغانستان را تسریع می بخشد.
انس حقانی  - اسپوتنیک افغانستان
انس حقانی از بند رها شد

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا پس از تبادل زندانیان گروه طالبان با دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان گفت:- "گروه طالبان با آزادی دو استاد حسن نیت شان را نشان داد و ایالات متحده امریکا از آن استقبال می کند.  علاوه بر این، ما از آزادی 10 زندانی افغانستان توسط طالبان و آزادی سه زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان استقبال می کنیم. ما این رویدادها را نشانه های دلگرم کننده برای پایان جنگ افغانستان می دانیم. درگیری وحشتناکی که هزینه زیادی داشته و 40 سال است که ادامه دارد و این می تواند به یک توافق سیاسی پایان یابد".

وزیر خارجه امریکا از رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان استقبال می‌کند و می‌گوید، که این دو تن به‌زودی با خانواده‌های‌شان یکجا خواهند شد. پمپئو ابراز امیدواری کرده‌است، که رهایی این استادان بتواند زمینه را برای صلح و پایان جنگ در افغانستان فراهم کند.

وزیر امور خارجه امریکا همچنین از تلاش های اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای حل و فصل مسئله کشورش از جمله آمادگی او برای مذاکره بدون پیش شرط با طالبان و سایر سیاستمداران افغانستانی قدردانی کرد.

پمپئو گفت:- "همزمان با کاهش خشونت در چند روز گذشته در کابل، امید موفقیت مذاکرات صلح میان افغانستانی را میدهد و ایالات متحده امریکا آماده پشتیبانی از آن است".

پیش از این، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بود، که

یادآوری می کنیم، که پیش از این ، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، روز سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد بود، که حکومت اش می خواهد سه عضو کلیدی شبکه حقانی به شمول انس حقانی را آزاد کند. شرط آزادی این افراد این بود، که گروه طالبان نیز دو استاد ربوده شده دانشگاه امریکایی افغانستان را آزاد سازند.

غنی گفته بود، که با تبادله زندانیان زمینه مذاکرات مستقیم صلح با طالبان هموار خواهد شد. گروه طالبان تا کنون هر گونه گفتگوی مستقیم صلح با حکومت افغانستان را رد کرده و آن را «دست نشانده» امریکا می داند.

او تأکید کرده بود، که حکوت افغانستان در مشوره با شرکای بین‌المللی و به‌خصوص ایالات متحده‌ی امریکا میکانیزمی را در پیش گرفته است که رهایی این سه عضو مهم شبکه حقانی «صفوف دشمن» را تقویت و حملات‌شان را تشدید نکند.

رییس‌جمهوری افغانستان افزوده بود:- "تدابیر مشترک بین ما چنان است که این تصمیم دشوار، اما قابل درک بتواند هم قوت ما را به نمایش بگذارد و هم نیت صلح‌خواهی ما را".

 به گفته‌ی او، این موضوع برای اعتمادسازی آغاز مذاکرات رودرروی صلح افغانستان نیاز جدی بوده است.

انس حقانی، فرزند جلال الدین حقانی، بنیان گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج الدین حقانی، رهبر کنونی شبکه است. سراج الدین حقانی در حالی که رهبر این گروه است، معاون هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان نیز است.

انس حقانی در ماه میزان سال ۱۳۹۳ زمانی که فرد شماره دوم شبکه حقانی بود، از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شد و هفته گذشته به حکم رئیس جمهور غنی با دو فرد کلیدی این گروه به طور مشروط از زندان بگرامی کابل آزاد که بر اساس گزارش ها شب گذشته به دوحه مرکز قطر رفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала