مسکو: روسیه به دنبال امریکا قصد خروج از پیمان "آسمان باز" را ندارد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر احتمال واکنش نظامی روسیه به پیمان‌شکنی جدید امریکا
احتمال واکنش نظامی روسیه به پیمان‌شکنی جدید امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن ابراز تردید در مورد خروج احتمالی امریکا از پیمان "آسمان باز" گفت: مسکو در آینده نیز به مشارکت خود دراین پیمان ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو در عزم راسخ واشنگتن درباره خروج از پیمان "آسمان باز" تردید دارند و امیدوارند که امریکا همچنان به مشارکت خود در چارچوب این توافقنامه ادامه دهد.  

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: «ما باید وضعیت را دوباره مورد ارزیابی قرار دهیم. به عقیده ما، این توافقنامه عامل مهمی، بویژه در شرایط کنونی جهان بشمار می‌رود و باعث ثبات اوضاع در بسیاری از مسائل می شود. گزینه‌های مختلفی در پاسخ به خروج احتمالی امریکا از پیمان "آسمان باز" وجود دارد. ولی ما نمی توانیم به سادگی عمل کرده و به چنین اقدامی پاسخ متقابل بدهیم. ضمن اینکه ما هنوز اطمینان کامل نداریم که طرف آمریکایی در باره تصمیم خود در باره این خروج مصمم باشد.» 

این دیپلمات بلندپایه تاکید کرد که مقامات مسکو امیدوارند که ایالات متحده همچنان مشارکت خود در این توافقنامه را حفظ کند و این مسئله به نفع همه طرفین خواهد بود.

در اواخر ماه اکتبر روزنامه «وال استریت ژورنال» خبر داده بود که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری امریکا سند مربوط به تصمیم ایالات متحده برای خروج از پیمان "آسمان باز" را امضاء کرده، البته تصمیم گیری نهایی در این باره هنوز بطور رسمی اعلام نشده است.

پیش از این در اوایل ماه اکتبر، "الیوت انگل" رئیس کمیته امور بین الملل مجلس نمایندگان کنگره امریکا از خروج احتمالی واشنگتن از این پیمان خبر داده بود.

پیمان  آسمان باز، سال 2002 بین ۳۴ کشور جهان به امضا رسید تا اعتماد میان آن‌ها افزایش یابد و بتوانند پرواز‌های شناسایی را جهت جمع‌آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.

پیمان "آسمان باز" در ماه مارچ سال 1992 در هلسینکی، پایتخت فنلاند توسط رهبران 23 کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا به امضاء رسید و از سال 2002 به اجرا درآمود.  هدف از این توافق، تقویت اعتماد بین این کشورها از طریق اجرای مکانیسم پروازهای هوایی-نظارتی برای کنترل اقدامات نظامی کشورهای عضو بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала