در چهارده نشست عمومی مجلس نیمی از نماینده‌گان غایب بودند

© Photo / ارگدر چهارده نشست عمومی مجلس نیمی از نماینده‌گان غایب بودند
در چهارده نشست عمومی مجلس نیمی از نماینده‌گان غایب بودند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بربنیاد فهرست نام‌های اعضای مجلس نماینده‌گان، از میان 247 نماینده، تنها در حدود نیمی از آنان در 14 نشست عمومی مجلس شرکت کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، بربنیاد فهرست نام‌های اعضای مجلس نماینده‌گان که به طلوع ‌نیوز رسیده، از میان 247 نماینده، تنها در حدود نیمی از آنان در 14 نشست عمومی مجلس شرکت کرده‌اند.

این فهرست که نشان‌دهندۀ حضور و غیبت نماینده‌گان از تاریخ 16 ماه سنبله تا تاریخ 24 میزان سال جاری هجری خورشیدی است، در آن معلوم می‌شود که تنها دو بانو در این چهارده نشست حضور دارند.

اعضای مجلس سنا؛ رحمانی ملیشه های خود را به جای سربازان امنیتی پارلمان آورده است - اسپوتنیک افغانستان
اعضای مجلس سنا؛ رحمانی ملیشه های خود را به جای سربازان امنیتی پارلمان آورده است

در این فهرست دیده می‌شود که فوزیه روفی، یک عضو این مجلس چهارده روز غیبت داشته‌است؛ ده روز غایب بوده‌است و چهار روز هم رخصتی گرفته‌است.

امان‌الله گذر، عبدالرزاق استالفی، حبیب الرحمان افغان و فریدون مومند، از نماینده‌گان دیگری استند که در این چهارده روز در نشست حاضر نبوده‌اند.

به همین ترتیب، عبدالروف ابراهیمی، هشت روز غایب بوده و شش روز هم رخصتی گرفته‌است. آرین یون، نمایندۀ دیگر، در این مدت چهارده روز هیچ حاضری امضا نکرده‌است.

حبیب‌الرحمان سیاف، اقبال صافی، میرویس یاسینی، ابرارالله، غلام ولی افغان و شگوفه نوروزی از چهارده نشست عمومی تنها در یک نشست حضور داشته‌اند.

روبینا جلالی و زهره نوروزی، از نماینده‌گانی استند که حضور دایمی داشته‌اند.

غیبت دوامدار نماینده‌گان در مجلس، انتقادهای تندی را حتا در میان اعضای این نهاد برانگیخته است.

رمضان بشردوست، عضو مجلس نماینده‌گان گفت: «وکیلی که هفت روز غیرحاضر است، این وکیل باید معاش اش قطع شود، از سفرهای خارجی محروم شود – واضیح نوشته شده [در اصول وظایف داخلی] و نام اش در رسانه‌ها اعلام شود. در مادۀ 74 آمده، وکیلی که بیست روز مسلسل غیرحاضر باشد، وظیفه‌اش به تعلیق در می‌آید».

کمال ناصر اصولی، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان نیز بیان داشت: «مثل دورۀ شانزدهم شورای ملی، بر این [نماینده‌گان] اصول وظایف داخلی را تطبیق بکنید».

سرانجام، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان در نشست امروز اعلام کرد که از روز شنبه، اصول و وظایف داخلی مجلس نماینده‌گان را بر کسانی که غیبت همیشه‌گی داشته‌اند عملی خواهد کرد:«اعتبار از روز شنبه، هم غیرحاضر دایمی را اعلام می‌کنیم و هم حاضری روزمره را قرآئت می‌کنیم».

شماری از شهروندان کشور نیز از غیبت پی ‌در پی شماری از اعضای مجلس انتقاد می‌کنند و می‌گویند که برای این نماینده‌گان کرسی نماینده‌گی مفهومی ندارد: «بیشترین نماینده‌گان برای روزها و ماه ها به مجلس حاضر نمی‌شوند و یاهم ناوقت به وظیفۀ شان می‌روند؛ به این معنی که برای شان کرسی نماینده‎گی مفهومی ندارد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала