در کجا سطح اقیانوس نسبت گرم شدن اقلیم بالا خواهد رفت

© Photo / UN Photo / Mark Gartenدر کجا سطح اقیانوس نسبت گرم شدن اقلیم بالا خواهد رفت
در کجا سطح اقیانوس نسبت گرم شدن اقلیم بالا خواهد رفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سطح اقیانوس تا اواخر سال 2100 بیشتر از همه در سواحل شرقی ایالات متحده، در افریقای جنوبی، استرالیای شرقی و شمال-شرق روسیه بالا خواهد رفت.

الکسی ایکایکین همکار ارشد علمی انستیتوت علمی-تحقیقاتی ارکتیکا و انترکتیکا و یکی از مولفان گزارش گروپ بین الحکومتی کارشناسان در باره تغییرات اقلیمی در این باره به خبرگزاری «اسپوتنیک» خبر داد.

هشدار دانشمندان در باره تغییرات فاجعه بار اقلیمی - اسپوتنیک افغانستان
هشدار دانشمندان در باره تغییرات فاجعه بار اقلیمی

در اواخر ماه سپتمبر، گزارش هیئت بین الحکومتی در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) تحت عنوان «اقیانوس و قشر یخبندان ها در اقلیم در حال تغییر» منتشر شد. نویسندگان گزارش پیش بینی می کنند که تا سال 2100، سطح اقیانوس در صورت بدترین سناریوی انکشاف حوادث ممکن به اندازه 1 متر افزایش یابد. چنین تغییرات فاجعه بار در نتیجه فعالیت بشری انتشار گازهای گلخانه ای به اتموسفییر و افزایش سریع گرمای جهانی بوجود می آید.

افغانستان «آسیب پذیرترین» کشور از رهگذر تغییرات اقلیمی است - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان «آسیب پذیرترین» کشور از رهگذر تغییرات اقلیمی است

ایکایکین گفت:« آب در سواحل شرقی امریکا، در جنوب آفریقا، شرق استرالیا و شمال - شرق روسیه بیش از حد متوسط ​​افزایش خواهد یافت. سطح آب در مناطقی به طور متوسط ​​افزایش می یابد که یخ ها به طور فعال در حال ذوب شدن است و یا قشر زمین بصورت شدید بالا میرود مانند - اطراف گرینلند، در اسکاندیناوی و شمال-غرب روسیه. همچنان لازم است که نه تنها سطح متوسط اقیانوس ها ، بلكه بلند رفتن غیرمعمولی آب را در نظر بگیریم که دامنه آن تقریباً در همه جا افزایش می یابد».

انتشار ویدیوی تغییرات اقلیمی زمین از فضا + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
انتشار ویدیوی تغییرات اقلیمی زمین از فضا + ویدیو

او همچنین تدقیق ساخت كه این گزارش برای دو سناریو - RCP2.6 و RCP8.5 ترتیب شده است. تفاوت این سناریوها در میزان انتشار گازهای گلخانه ای است و این به معنای افزایش متوسط دمای جهانی است. مطابق سناریوی اول، ما اقدامات سختگیرانه برای حفظ آب و هوا آغاز میکنیم و در سناریوی دوم ما کاری انجام نمی دهیم. طبق سناریوی اول، دمای هوا تا 2100 می تواند در حدود 1.5-2 درجه نگهداشته شود، در سناریوی دوم دمای هوا 3-5 درجه افزایش می یابد. در سناریوی دوم، 50% از یخچال ها تا پایان قرن ذوب می شوند و تخریب برگشت ناپذیر یخچال های طبیعی قطب جنوب غربی آغاز می شود. اگر بشریت طبق سناریو 2.6 پیش رود، از بسیاری عواقب جلوگیری خواهد شد.

طبق معلومات که در این گزارش ذکر شده، سطح اقیانوس در چنین شهرهای بزرگ، مانند نیویورک، روتردام و شانگهای نظر به سناریو از 0.39 متر تا به 1.02 متر افزایش خواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала