بن سلمان: حمله به آرامکو اقدام نظامی احمقانه توسط ایران بود

© AP Photo / Michael Sohn بن سلمان: حمله به آرامکو اقدام نظامی احمقانه توسط ایران بود
  بن سلمان: حمله به آرامکو اقدام نظامی احمقانه توسط ایران بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولیعهد سعودی می گوید، حمله ایران به آرامکو یک تجاوز نظامی احمقانه بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «سی بی اس نیوز»، بن سلمان ولیعهد سعودی حمله ایران به آرامکو را یک تجاوز نظامی احمقانه و فاقد از هرگونه مصلحت استراتژیک نامید.

وی ضمن «احمقانه» دانستن اين اقدام ایران، اظهار داشت: حمله به آرامکو حمله به قلب انرژی جهان بود و تامین نیاز 5.5 درصد از انرژی جهان را مختل کرد.

او ادامه داد: اگر جهان برای جلوگیری از ایران اقدام جدی و قاطعی انجام ندهد ، شاهد افزایش تنش که منافع جهانی را تهدید می کند، خواهیم بود.

بن سلمان همچنین تصریح کرد: این منطقه حدود 30 درصد منابع انرژی جهان، حدود 20 درصد از معابر تجارت جهانی، حدود 4 درصد از تولید ناخالص ملی جهان را تشکیل می‌دهد. تصور کنید همه این‌ها متوقف شود. این یعنی نه تنها فروپاشی اقتصاد عربستان سعودی یا کشورهای خاورمیانه، بلکه فروپاشی کامل اقتصاد جهانی خواهد بود.

ایران بارها اتهامات در خصوص حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده است.

عربستان سعودی میخواهد از کشورهای خارجی نفت خریداری کند - اسپوتنیک افغانستان
عربستان سعودی میخواهد از کشورهای خارجی نفت خریداری کند

در پی حمله پهپادی 14 سپتامبر سال جاری به دو پالایشگاه نفتی شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) انگشت اتهام به سوی ایران نشانه رفت و این کشور متهم به دست داشتن در این حمله شد.

پس از این حمله تولید نفت عربستان سعودی شاهد کاهش 5.7 میلیون بشکه ای در روز بوده که معادل تقریبا 50 درصد کل نفت تولیدی این کشور به شمار می‌رفت.  

بن سلمان متذکر شد که جامعه جهانی باید اقدامات سختگیرانه‌ای با هدف بازدارندگی ایران اتخاذ کند، درغیراینصورت ممکن است در آینده شاهد تشدید اوضاع باشیم که خطری برای منافع و امنیت جهانی خواهد بود.

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما «ائتلاف عربی» در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پمپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала