عمران خان: تلاش می کنم طالبان را به مذاکره با دولت افغانستان راضی کنم

© AFP 2023 / AAMIR QURESHIعمران خان: تلاش می کنم طالبان را به مذاکره با دولت افغانستان راضی کنم
عمران خان: تلاش می کنم طالبان را به مذاکره با دولت افغانستان راضی کنم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان پس از گفتگو با دونالد ترمپ در نیویارک می‌گوید که کشورش تلاش خواهد کرد طالبان را به انجام گفتگوهای مستقیم با دولت افغانستان وادار کند.

 

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان ، نخست وزیر پاکستان یکبار دیگر تاکید کرده است که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و این را به رییس جمهوری امریکا نیز گفته است.

نخست وزیر پاکستان که روز گذشته با خبرنگاران در نیویارک سخن می‌گفت همچنین گفته که امیدواراست خشونت‌ها در افغانستان از طریق یک راه حل سیاسی پایان پیدا کند در غیر اینصورت ناامنی‌ها در این کشور تشدید خواهد شد.

خان می‌گوید که امریکا با طالبان توافق کرد پنج هزار نیروی خود را از افغانستان خارج کند در برابر طالبان هم تعهدات داشتند اما ترامپ این گفتگوها را متوقف کرد.

پشیمانی عمران خان از هم‌پیمانی با امریکا در جنگ افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
پشیمانی عمران خان از هم‌پیمانی با امریکا در جنگ افغانستان

عمران خان دیروز در شورای روابط خارجی در نیویارک گفت که خط دیورند، خطی است که توسط انگلیس‌ها ایجاد شده و مرزی در آنجا وجود ندارد.

او گفت به دلیل رفت و آمد شورشیان از پاکستان به افغانستان مرز را حصارکشی می‌کند.

اما ریاست جمهوری گفته است که تصمیم گیرنده در خصوص خط دیورند، مردم افغانستان است و بدون اجازه ملت هیچ حکومتی حق تصمیم گیری در این مورد را ندارد.

نخست وزیر پاکستان همچنین گفته بود که واقعیت‌ها تغییر کرده و طالبان درک کرده اند که تمامی افغانستان را کنترول کرده نمی ‌توانند.

با این حال، ترمپ در برابر این درخواست عمران خان مبنی بر از سرگیری گفتگوهای صلح با طالبان وعد نکرده و گفته است حالات را خواهد دید.

عمران خانه یک روز پیش از دیدار با ترمپ، با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان دیدار کرده و در مورد گفتگوهای صلح با طالبان بحث و گفتگو کرده بود.

دونالد ترمپ در هشتم ماه سپتامبر گفتگو با طالبان را به دنبال یک حمله در کابل که در آن یک عسکر امریکایی به شمول 11غیرنظامی دیگر کشته شدند، متوقف کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала