عدم معرفی هیات مذاکره کننده با طالبان از سوی دولت خشم خلیلزاد را برانگیخت

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadزلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای افغانستان
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان از دولت افغانستان به دلیل اعلام نکردن لیست هیات مذاکره کننده با طالبان سخت انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان از دولت، به دلیل اعلام نکردن لیست هیات مذاکره کننده با طالبان انتقاد کرد.

خلیلزاد اظهار داشت: افغان‌ها باید یک هیات فراگیر و با اقتدار را برای گفتگو با طالبان تشکیل دهند اما متاسفانه برای ایجاد این هیات کاری نشده است.

دولت افغانستان پیش از این گفته بود که هیات مذاکره کننده با طالبان را تشکیل داده اما با این حال، تاکنون لیست اعضای آن را اعلام نکرده است.

 

ده ماه گذشت؛ حاصل گفتگوهای خلیلزاد چی بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
ده ماه گذشت؛ حاصل گفتگوهای خلیلزاد چی بود؟

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نمی خواهد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هیات مذاکره کننده با طالبان را معرفی کند.

این در حالیست که نهمین دور مذاکرات میان طالبان و امریکا بامداد روز یکشنبه (1 سپتامبر) در دوحه پایان یافت و زلمی خلیلزاد؛ رییس هیأت مذاکره‌کننده امریکایی شام روز بعد از آن به کابل رسید. هردو طرف گفته‌اند که در این مذاکرات پیشرفت صورت گرفته؛ اما توافق نهایی میان آنان صورت نگرفته‌است.

طالبان اعلام کردند که با تمام‌شدن مذاکرات با جانب امریکایی، تیم‌های تخنیکی هردو طرف روی جزئیات توافقنامه کار خواهند کرد.

گفتنیست که آقای خلیلزاد اخیرا در گفتگو با طلوع نیوز، اعلام کرد که در توافقنامه صلح با گروه طالبان روی چهار مساله در اصول به توافق رسیده اند.

وی اظهار داشت: مساله اول مورد توافق این است که از مناطق تحت کنترل طالبان نباید خطری متوجه امریکا و هم پیمانان این کشور شود. همچنین نکته دیگری که بر آن توافق شده این است که کاهش و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وابسته به شرایط است.

خلیلزاد افزود: سومین و چهارمین مساله ای که روی آن در اصول با طالبان توافق شده «مذاکرات بین الافغانی» و «آتش بس دائمی» می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала